Müziğin nostaljik tarafını canlı tutan plak koleksiyoneri: Devran Bildik

Plak kültürü
Plak kültürü

Popüler kültür ile birlikte farklı bir hal alan müzik kültürü için nostaljik dokular halen kalıcılığını koruyor. Bunu sürdürebilmek de bir bakıma biz dinleyicilere kalıyor.

İnsanlık tarihini etkileyen en büyük gelişmelerinden biri olan internetin yaygınlaşmasıyla müzik piyasası farklı alanlara evrilmek zorunda kaldı. Plaklar, kasetler, CD’ler ve taşınabilir belleklerden sonra internetin yaygınlaşması bu farklılaşmanın ve unutulmanın hızını arttırmış durumda. Buna rağmen, koleksiyonerler ile birlikte yeni retro akımları, plak ve kaset gibi ürünlerin yok olmaması konusunda büyük rol oynuyor.

Devran Bildik
Devran Bildik


Eskişehir’de sahaflık yapan ve antika ürünleri biriktirip satan Devran Bildik, eski müzik ekipmanları satışı da yaparak unutulmaya yüz tutmuş plak gibi değerli eşyaların hala kullanılabilir olmalarını sağlıyor. Yeni akımlarla birlikte bu tarz eşyaların marjinalleştiğini söyleyen Bildik, “Popüler olan şey bir süre sonra eskidiğinde, tekrar o popüler olan eşyayı kullanmak sıra dışı bir kullanım olmaya başlıyor. Bir yandan marjinal bir kullanıma dönüşmeye başlıyor. Bu sanırım tekrar insanların daktilo edinmek istemesine, kasetçalar elde etmek istemesine ya da plak çalar elde etmek istemesine sebep oldu” diyor.
“Moda olsa da olmasa da plak her zaman değerli olacak”

Müzik kültürü
Müzik kültürü

Plağın aslında hiçbir zaman tamamen bitmediğinden bahseden Bildik, gerçek anlamda sesten ve müzikten anlayan insanların her zaman plağın değerini vermeye çalıştıklarını fakat kasetin çıkmasıyla bunun geri planda kaldığını söyledi. Devran Bildik, “İçlerinde ne yazık ki en kötüsü kaset. Ve ne yazık ki en kötüsü kaset, en iyisi plağı çıkar çıkmaz ikinci plana attı. Çünkü plak hantal, ağır, kolay yıpranan; tozdan, nemden, herhangi bir şeyden çabuk hasar gören bir eşya. Ama sesi en geniş şekilde, en düzgün, en temiz, hele de cihazınız da güzelse dinleyebileceğiniz, bir müzisyenden en çok keyif alabileceğiniz tek müzik kayıt sistemi hala plak. Bir kere plak almaya başladığınızda, plak çalar edindiğiniz de yani pikap edindiğiniz de yavaş yavaş merak da ediyorsunuz. İşleyişi merak ediyorsunuz. Orada yavaş yavaş aradaki farkı öğreniyorsunuz. Bence plak, pikap üretildiği sürece hala bir şekilde kendine bir yer bulup, gerekirse moda da olsa, moda olmasa da her zaman plak değerli olarak var olacak” şeklinde konuşuyor.

“Plak sadece moda diye alıp kenara atacağınız bir şey olmamalı”

Müzik kültürü
Müzik kültürü

Diğer kayıt aygıtları gibi kopyalanabilir ve tekrar ulaşılabilir olmamaları dolayısıyla dönemine özgü ve nadide parçalar olan plakların son derece iyi muhafaza edilmesi gerektiğine değinen Devran Bildik, “Bir dönem üretilmiş olan plaklar; işte Zeki Müren, Müzeyyen Senar, Aşık Mahzuni Şerif, Neşet Ertaş plakları gibi, üretildikleri sayıdan çok daha azı şu an evlerimizde ya da elimizde. Biz bunlardan her birini yıprattığımız da, eskittiğimiz de, kırdığımızda bir tanesini daha yok ediyoruz. Bir tanesini daha kaybediyoruz. Yani plak sadece moda diye alıp kenara atacağınız bir şey olmamalı. Çünkü siz aslında bir yerde koleksiyoncu görevi de yapmış oluyorsunuz. Bozulabilecek, yıpranabilecek ve dünyadan bir tane daha eksilebilecek bir şeyi almış oluyorsunuz. O yüzden onu korumaları da gerekiyor insanların. Bu bilince de ihtiyacımız var” ifadelerini kullanıyor.

Bugünün gazete manşetleri için tıklayın >