Bauhaus’un günümüze yansıması: Trade Union School

Trade Union School Ziyaretçi Merkezi.
Trade Union School Ziyaretçi Merkezi.

Steimle Architekten, Bauhaus Memorial Bernau olarak bilinen Trade Union School için yeni bir ziyaretçi merkezi tasarladı. Tasarım, UNESCO Dünya Mirası olarak listelenen Bauhaus tarzı binaların ziyaretçi sayısının artması sonucu geliştirildi. Pavyon, Bauhaus mimarisi ile ikonik yapılardan referans alıyor.

Girişte dev konsolun gölgelediği bir teras yer alıyor.
Girişte dev konsolun gölgelediği bir teras yer alıyor.

UNESCO, 2017 yılında Hannes Meyer ve Hans Wittwer tarafından tasarlanan Bauhaus tarzı bina topluluğu “Bundesschule Bernau”yu Dünya Mirası Listesi’ne dahil ediyor. Binaların tescillenmesi ile bölgeye gelen ziyaretçi sayısı giderek artıyor. Artan ziyaretçi sayısı, karşılama için yeni bir pavyon ihtiyacını doğuruyor. Bernau yerel yönetimi, 2017 yılında ziyaretçi merkezi için bir mimari yarışma düzenliyor.

Pavyon tasarımı Bauhaus mimarisini günümüze taşıyor.
Pavyon tasarımı Bauhaus mimarisini günümüze taşıyor.
Mevcut yapıların yatak aksları proje tasarımında baz alınıyor.
Mevcut yapıların yatak aksları proje tasarımında baz alınıyor.

Steimle Architekten’in tasarımı, bir yandan Bauhaus tarzı bina topluluğu ile uyum oluştururken diğer yandan kaliteli bir kentsel yapı olarak kendini gösteriyor. İki yaklaşımın birlikteliği ile yenilikçi bir kimlik elde ediliyor. Pavyon, ziyaretçilere henüz girişte bu özel bölgenin temasını tanıtırken ihtiyaç duyulan alanları da barındırıyor.

Yuvarlak çelik destekler, öne çıkmadan çatıyı taşıyor.
Yuvarlak çelik destekler, öne çıkmadan çatıyı taşıyor.

Pavyonun mimari dili, Bauhaus tarzı Trade Union School’un grafik sisteminden ve teknik donanımından esinleniyor. Var olan mimari dile yeni bir işlev kazandırılıyor ve pavyon kendi karakterini oluşturuyor. Bol miktarda cam cepheler ve basit geometrik formlar yapının Bauhaus karakterini tanımlıyor.

Betonun soğuk gri tonu siyah çelik parçalar ile eşleşiyor.
Betonun soğuk gri tonu siyah çelik parçalar ile eşleşiyor.
Pavyon net köşeli formlar ile sade bir şekilde tasarlanıyor.
Pavyon net köşeli formlar ile sade bir şekilde tasarlanıyor.

Tasarım, önündeki çam ormanı manzarası ile bütünleşiyor. Çam ağaçlarının uzun dalları, ziyaretçileri giriş pavyonuna yönlendiriyor. Ayrıca pavyonun çevresi ağaçlarla destekleniyor. Peyzajın da etkisiyle ziyaret, Hannes Meyer'in "psikolojik etkiler" olarak adlandırdığı etkilere benzer bir deneyim dizisi tanımlıyor. Bu yaklaşım, mimarinin fiziksel olarak zamansal boyutunu vurgulamayı amaçlıyor.

Sergileme alanları pavyonun doğrusallığını vurguluyor.
Sergileme alanları pavyonun doğrusallığını vurguluyor.

Ziyaretçi merkezi, basit bir sabit yapı şeklinde doğrusal bir aksta tasarlanıyor. Pavyon, orman kotundan biraz yükseltiliyor. Ziyaretçiler, orman kotunun üstündeki resepsiyon terasından pavyona erişiyor. Girişte yer alan, terasın üzerindeki dev konsol çatı, ziyaretçileri içeri girmeye davet ediyor. Bütün cepheleri camla kaplı olan pavyon, ziyaretçilere Bauhaus atmosferini yaşatmak ve vakit geçirmek için yeterli alan sunuyor.

Geniş açıklıklar kesintisiz görüş sağlıyor.
Geniş açıklıklar kesintisiz görüş sağlıyor.
Ziyaretçi pavyonu zemin ve çatı arasında tamamen açık alanlar sunarak görüşü kesmiyor.
Ziyaretçi pavyonu zemin ve çatı arasında tamamen açık alanlar sunarak görüşü kesmiyor.

Doğudaki “Bundesschule” binasına doğru, pavyonu kaplayan büyük bir showroom alanı bulunuyor. Açık planlı showroom isteğe göre bölünebiliyor ve geniş cam cephesi sayesinde listelenmiş bina ile kesintisiz görsel temas kuruyor. Destek odaları, batıdaki park alanına doğru kompakt bir şekilde konumlandırılıyor.

Taşıyıcı perde duvarlar, iç mekanı bölerek farklı sergileme alanları oluşturuyor.
Taşıyıcı perde duvarlar, iç mekanı bölerek farklı sergileme alanları oluşturuyor.

Betonun maddiliği nedeniyle ağır algılanan çatı konstrüksiyonu, çelişkili bir şekilde pavyonun üzerinde yüzer gibi görünüyor. Cam cephenin önünde zorlukla algılanan yuvarlak çelik destekler, bina boyunca uzanan betonarme kirişi taşıyor. Birleşim noktası kirişin içerisine gömülerek kirişin kalın görüntüsü yumuşatılıyor. İç mekanda yer alan taşıyıcı perde duvarlar, yuvarlak çelik desteklerin hizasına yerleştirilerek aks etkisi güçlendiriliyor.

Yapı işlevselliği ile Bauhaus mimarisine atıfta bulunuyor.
Yapı işlevselliği ile Bauhaus mimarisine atıfta bulunuyor.
Pavyonun dış mekanla teması kesmemesine önem veriliyor.
Pavyonun dış mekanla teması kesmemesine önem veriliyor.
Kesit diyagramı.
Kesit diyagramı.
Pavyonu yansıtan logo tasarımı.
Pavyonu yansıtan logo tasarımı.
Vaziyet planı.
Vaziyet planı.
Plan.
Plan.
Kesit.
Kesit.
Proje

Visitor Center Trade UnionSchool Bernau

Mimar

Steimle Architekten

Alan

485 m²

Yıl2022
Konum

Bernau, Almanya

Baş mimar

M. Sc. Lukas Gerling

Fotoğraf

Brigida González