Dört din bir arada: MOKSHA Krematoryumu
MOKSHA Krematoryum, Eski Goa merkezli bir tasarım firması olan Rahul Deshpande and Associates tarafından tasarlanıyor. Proje, Hindistan’ın Goa eyaletinin başkenti Panaji’de yer alıyor ve 2021 yılında kullanıma açılıyor. Dört farklı dini gruba hitap etmesi bu MOKSHA Krematoryumu’nu benzersiz kılıyor.
MOKSHA Krematoryumu Hindular, Şii Müslümanlar, Sünni Müslümanlar ve Lingayatlar olmak üzere dört farklı dini gruba hitap ediyor.
Hitap ettiği toplulukların mimari karakterini hassas bir şekilde ifade etmesi hem dini gruplara kimlik ve kişilik duygusu kazandırıyor hem de projeyi eşsiz kılıyor.
Ölümden sonra, insan bedeni fiziksel bir kütle olarak var olmaya devam ediyor. Beden bu noktadan sonra kişinin inancına göre farklı işlemlere tabi tutuluyor. Toprağın altına gömülüyor, yakılıp külleri bir kavanoz içine koyuluyor ya da külleri yeryüzüne serpiliyor.
MOKSHA Krematoryumu’nun tasarımında renk, ifade, görsel dil ve mahremiyet açısından dini grupların kendi katı ve farklı yaklaşımları hassasiyetle dikkate alınıyor.
Projenin mimari kimliğini yansıtan tuğla, tüm topluluklar için insanlığın birlik duygusunu simgeliyor. Yerel bir fırında üretilen tuğlalar doğal renginde kullanılıyor ve projeye ilham kaynağı oluyor.
Arazi farklı bölümlere ayrılıyor ve ortak bir erişim sağlanıyor.
Projeye, Sanskrit dilinde yaşam ve ölüm döngüsünden kurtuluş, arzu ve açgözlülükten kurtuluş, dünyadan kurtuluş anlamına gelenMOKSHA adı verilerek başlanıyor.
Tasarım da aynı yörüngeyi takip ediyor. Basit çizgiler, kütle ve boşlukların yatıştırıcı oyunu ve ışığın minimal kullanımı, ahenk içinde sakinliği ve durgunluğu ifade ediyor.
Lobideki devasa hacim, gökyüzünden gelen bir ışıkla zar zor aydınlatıldığında, kaybı ifade ediyor ve sonunda yalnız olduğumuzu yansıtıyor.
İnşaat, beton sütunlar ve çelik yapı ile titizlikle tasarlanıyor. Kafes çelik sistemi, yas tutanların ruh halini tamamlıyor ve onlara öğüt vermeye çalışıyor.
Dini grupların ve bürokrasinin tasarım sürecindeki müdahaleleri nedeniyle tasarım süreci dokuz yıl sürüyor.
İsimsiz bir Hindu şairin söylediği "Ölümde olduğu kadar hayatta da her zaman bu dünyanın bir parçasısın.” sözü, MOKSHA Krematoryumu’nun günlük bir kamusal alan olarak kullanılmasına ilham oluyor ve krematoryumların kentten yalıtılmış mekanlar olma algısını değiştiriyor.
Proje | MOKSHA Krematoryum |
Mimarlar | Rahul Deshpande and Associates (Salil Shirodker, ShreyasJadhav) |
Alan | 8000m² |
Yıl | 2021 |
Yer | Panaji, Hindistan |
Fotoğraflar | Pranav Mitt |
Üreticiler | Jaquar, K-lite |
Elektrik danışmanı | WavesGoa |
Baş tasarımcı | Rahul Deshpande |
Tasarım ekibi | Vaaru Kulkarni, Shahabaz Sheikh |
Yapısal tasarımcı | Sagar Parab |
Proje sorumlusu | Manjunath Hiremath |
Saha denetimi | Dattaraj Naik, Aaditya Gaunekar |
Kıdemli proje koordinatörü | Ranjeesh Gopal |
Müşteri | Goa State Urban Development Authority |