Hayal gücünün sınırlarını zorlayan bir tasarım: White Upland

White Upland Installation.
White Upland Installation.

Çin’in Huzhou kentinin, tekdüze ilerleyen şehir mimarisine bir manifesto olması amacıyla hayata geçirilen White Upland projesi, Wutopia Lab Stüdyosu tarafından tasarlanıyor. Bir konut projesinin karşılama kısmı olarak hizmet veren mekan, aynı zamanda halka açık kamusal bir alan görevi de görüyor.

Kentin işlek bir caddesi üzerinde inşa edilen proje, satış öncesi karşılama alanı olarak tasarlanıyor.
Kentin işlek bir caddesi üzerinde inşa edilen proje, satış öncesi karşılama alanı olarak tasarlanıyor.


Wutopia Lab’in kurucu mimarı Yu Ting, insanlar için tasarlanan kentlerin sabit bir plan üzerinde sınırlandırıldığını düşünüyor. Birbirinin tekrarlanmış hali olan bu şehirlerin kişiliği ve tarihi olmadığını savunuyor. Sürrealist bir bakış açısıyla ortaya çıkardığı tasarımlarından biri olan White Upland ile; insanları gerçek yaşamın zorluklarından ve kaygılarından bir an olsun koparıp, onları hayal dünyalarını keşfetmeye davet ediyor.

Proje, 3300 m²’lik bir alana inşa ediliyor.
Proje, 3300 m²’lik bir alana inşa ediliyor.

Yu Ting, ilham kaynağının kızının rüyaları olduğunu ifade ediyor. Projede; mimari, peyzaj, iç mekan, aydınlatma ve sanat enstalasyonu harmanlanıyor. Ayrıca projenin mimarı; hayatımızda sahip olduğumuz en değerli anları ve duyguları, bu mekanda bir araya getirebileceğimizi belirtiyor.

Kullandığı kavramların tekrarından ve birleşiminden faydalanabilmek için temel formlar ve renkler tercih ediliyor.
Kullandığı kavramların tekrarından ve birleşiminden faydalanabilmek için temel formlar ve renkler tercih ediliyor.

Mimar, kızının rüyalarında ve resimlerinde sıkça rastladığı kavramları bir araya getirerek soyut bir orman oluşturduğunu ifade ediyor. Hayal ürününün gerçeğe yansıtılmasıyla meydana gelen proje, kendi içinde özel bir sirkülasyona sahip.

Mürekkep bahçesi.
Mürekkep bahçesi.

Ziyaretçiler için oluşturulan güzergah boyunca; mağaralar, tepeler, dereler ve kayalıklar tasarlanıyor. Bunlara ek olarak bulutlu ve yıldızlı gökyüzünün tasvir edildiği mekanlarda bulunuyor.

Projenin gece görünümü.
Projenin gece görünümü.

White Upland ile ziyaretçilerin hayal dünyalarını genişletebilmesi aynı zamanda birbirleriyle sosyalleşebilmesi amaçlanıyor. Projede, narin bir bitki olan yonca figürü kullanılarak bir orman tasarlanıyor. Oluşturulan bu tasarım ile; hayatlarında maddi veya manevi zarar görmüş insanlara, tekrar ayağa kalkıp güçlenebilecekleri mesajı verilmek isteniyor.

Beyaz rengin tercih edilmesi, projenin konseptini oluşturan soyut kavramı güçlendiriyor.
Beyaz rengin tercih edilmesi, projenin konseptini oluşturan soyut kavramı güçlendiriyor.

Mağara, Mürekkep Bahçesi’yle ormanı birbirine bağlıyor.
Mağara, Mürekkep Bahçesi’yle ormanı birbirine bağlıyor.

White Upland’in girişinde, 16 adet kırmızı akçaağacın çevrelediği Mürekkep Bahçesi olarak adlandırılan bir alan yer alıyor. Toplamda 50 ton ağırlığında Heishan taşı, mürekkebi simgelerken; bahçe bölgenin yerel tarihini, coğrafyasını ve kültürünü simgeliyor.

Projenin mimarı; insanların güzel vakit geçirebileceği, sıradan olmayan bir alan tasarlamayı amaçlıyor.
Projenin mimarı; insanların güzel vakit geçirebileceği, sıradan olmayan bir alan tasarlamayı amaçlıyor.

Yıldızlı gökyüzü bu alanda soyutlanıyor.
Yıldızlı gökyüzü bu alanda soyutlanıyor.

Mürekkep Bahçesi’nin ardından ulaşılan mağara, yıldızlı bir geceyi sembolize ediyor. Yonca formunun daha küçük ve çok sayıda kullanılması, iç mekanda gölge ve ışık oyunları oluşturuyor.

Beyaz renk kullanımıyla gerçek dışı mekan hissi kuvvetlendiriliyor.
Beyaz renk kullanımıyla gerçek dışı mekan hissi kuvvetlendiriliyor.

Güzergahın devamında ziyaretçileri, kokulu çiçeklerin olduğu bir bahçe karşılıyor. Sonrasında ise kuş cıvıltılarının duyulduğu bir alana ulaşılıyor. Böylece doğadan alınan sesler ve kokularla; insanların içinde bulundukları ortamı, daha iyi hissetmeleri sağlanıyor.

Projenin merkezine, bir ormanın kaynağı olan su ögesi yerleştiriliyor.
Projenin merkezine, bir ormanın kaynağı olan su ögesi yerleştiriliyor.

Ormanın ortasına 117 adet nozuldan oluşan bir zemin fıskiyesi yerleştiriliyor. Bu alanın karşısına ise, müzik gruplarının yaz mevsiminde sahne alabileceği büyük bir tiyatro tasarlanıyor.

Tiyatronun çatısında ahşap tercih ediliyor.
Tiyatronun çatısında ahşap tercih ediliyor.

Şenlik ateşlerinin soyutlanması.
Şenlik ateşlerinin soyutlanması.

Güzergahın devamında insanlara; sevgiyi, sıcaklığı ve güveni hissettirmesi amaçlanan şenlik ateşinin soyut bir modeli bulunuyor. Koni biçiminde tasarlanan model, 5.954 metre floresan karbon fiber ile oluşturuluyor.

Çocukların eğlenebileceği alanlar tasarlanıyor.
Çocukların eğlenebileceği alanlar tasarlanıyor.

Atlıkarınca ile sonlandırılan bu yol ile Mimar Yu Ting, kullanıcıların hayal gücünün sınırlarına dokunmayı hedefliyor. Ayrıca Yu Ting; insanların günlük hayatta, zaruri kullanımı olmayanyapılar ve mekanlar oluşturmak için zaman ayırmalarının, değerli bir iş olduğunu belirtiyor.

Projenin yapımında, 106 ton çelik kullanılıyor.
Projenin yapımında, 106 ton çelik kullanılıyor.

White Upland’in sınırlarını oluşturmak için 6 metre yüksekliğinde 529 adet çelik kolonlar kullanılıyor. İçerideki orman formu elde etmek için ise 3 farklı boyutta üretilen 108 adet çelik yonca tercih ediliyor.

Proje içindeki bölümleri temsil eden semboller ile White Upland için okunabilir mimari bir metin oluşturuluyor.
Proje içindeki bölümleri temsil eden semboller ile White Upland için okunabilir mimari bir metin oluşturuluyor.

White Upland’in içerisinde oluşturulan mekanlar bazı sembollerle ifade ediliyor. Zemine işlenen semboller, bu bahçe için özel olarak tasarlanıyor. Böylece, mekanın dilinin ziyaretçiler tarafından daha iyi algılanabilmesi ve verilmek istenen mesajın insanlar tarafından daha doğru yorumlanabilmesi hedefleniyor.

Kullanılan semboller.
Kullanılan semboller.

Sembollerin anlamları sırasıyla; Mürekkep Bahçesi, Kokulu Çiçek Bahçesi, Sis Bahçesi, Çeşme (Zemin Fıskiyesi), Ormanın İçindeki Tiyatro, Kuşların Cıvıltısı, Atlıkarınca, Şenlik Ateşi şeklinde.

Yu Ting tasarımlarında, insanların alışık olduğu yaşam biçimini değiştirmeyi amaçlıyor.
Yu Ting tasarımlarında, insanların alışık olduğu yaşam biçimini değiştirmeyi amaçlıyor.

Yu Ting 2018’de yayımlanan "Time Architecture" makalesinde tasarım ile ilgili şu cümleleri kuruyor: "Tasarım öznel olmalı; nesnel olan çağdaş tasarım, öznel olan klasik bahçelerin yerini alamaz."

Proje

White Upland Installation

Yeri

Huzhou, Çin

Mimarlık firması

Wutopia Lab

Müşteri

Shanghai Huijian Investment Co., Ltd.

Brüt İnşaat alanı:

3296 m²

Tamamlanma yılı

2020

Baş mimar

Yu Ting

Proje mimarları

Dai Xinyang, Li Zongze

Tasarım ekibi

Wang Dong, Wu Zhen, Xu Nan