Teğet Mimarlık’tan iddialı renovasyon: Yapı Kredi Kültür Sanat Binası

Yapı Kredi Kültür Sanat Binası.
Yapı Kredi Kültür Sanat Binası.

Hepimizin önünden bir kez de olsa geçmiş olduğu İstiklal Caddesi’nde yer alan Yapı Kredi Kültür Sanat Binası, bugünkü haline Teğet Mimarlık'ın iddialı renovasyonu sonucunda ulaştı.

Beyoğlu’nun genişliği on beş metre, uzunluğu ise iki kilometreyi bulan İstiklal Caddesi’ne ve Galatasaray Meydanı’na cephesi olan yapı, Alman Mimar Paul Schmitthener tarafından 1958 yılında tasarlandı. Yapının en önemli özelliklerinden biri Tünel’den Taksim’e kadar uzayan yoldaki en geniş açıklık olan Galatasaray Meydanı’na konumlanmış olması. 1964 yılından beri faaliyet gösteren Yapı Kredi Kültür Sanat 2014’te başladığı yenilenme çalışması sonucu 2017’de tekrardan açıldı. Teğet Mimarlık tarafından yenilenen bu proje aslında bir yarışma sonucu seçildi.

Yapı Kredi Kültür Sanat Binası.
Yapı Kredi Kültür Sanat Binası.

Paul Schmitthener tasarımının bir nevi dönüşümü olan yapı bir bakıma yeni de bir bina. Ritmik pencereli, portikolu tipik bir modern mimarlık örneği olan ilk yapı cephe düzeniyle bellekte yer edinen ikonik bir yapı haline gelmiş. Teğet Mimarlık bu dönüşümü yaparken binanın eski izlerini devam ettirmesini tercih etmiş ve yapıyı meydanla bir diyaloğa sokmaya çalışmış. Ekip yenileme projesinin ana fikrini şu şekilde açıklıyor:

Renovasyon projesinin eskizleri.
Renovasyon projesinin eskizleri.
Kamuya açık bir kültür sanat merkezini, fiziksel olarak da etrafındaki kentsel dokuya eklemek; dolayısıyla kentsel dokuyu da merkezin iç mekanına katmak; böylelikle tecrübeleri ve olasılıkları çoğaltmak.”


Renovasyon projesi mevcut binanın kat hizalarını, dikey taşıyıcılarını, İstiklal Caddesi’ne ve ara sokağa bakan cephesinin korunarak içinin üstten başlanarak boşaltılmasıyla yapılıyor. Korunan cephe duvarları güçlendirildikten sonra en alt kattan başlanarak tekrardan inşa ediliyor. Yedinci kata yerleştirilen makas sistemi yedinci katı, son katı ve meydana bakan tarafa asılacak cam cepheyi taşıyacak şekilde tasarlanmış. Cam cephe çelik halatlarla bodrum kat perdesi ve makas sitemi arasına asılmış.

Paul Schmitthener tarafından tasarlanan YKKS.
Paul Schmitthener tarafından tasarlanan YKKS.

Yeni yapının katları birbirine meydana bakan cephedeki rampalarla bağlanıyor. Bu kamusal hat, meydanın devamının binanın içine akmasına katkı sağlıyor. Rampa yükseldikçe İstiklal Caddesi’ne ve Galatasaray Meydanı’na farklı bakış açıları sunuyor.

İstiklal Caddesi’nden YKKS’ye bakış.
İstiklal Caddesi’nden YKKS’ye bakış.

YKKS’nin içinden İlhan Koman’ın Akdeniz Heykeli’ni ve İstiklal’i kadrajına alan bir açı.
YKKS’nin içinden İlhan Koman’ın Akdeniz Heykeli’ni ve İstiklal’i kadrajına alan bir açı.

Zemin katta yer alan, portikodan girilen, asma katlı Yapı Kredi Yayınları Kitabevi.
Zemin katta yer alan, portikodan girilen, asma katlı Yapı Kredi Yayınları Kitabevi.

Rampalar aynı zamanda kitabevi, müze, sergi salonu, performans salonu, kütüphane ve yayınevi işlevlerini birbirine bağlıyor. Zemin katta geniş kamusal alana sahip portikodan, asma katlı kitapevine ve yapıyagiriş sağlanıyor. Rampa ilk olarak Vedat Nedim Tör Müzesi’ne bağlanıyor. Bu katta Müze aynı zamanda kitapevinin asma katını da sarıyor.

Hem katları hem de bina ile meydanı birbirine bağlayan rampalar.
Hem katları hem de bina ile meydanı birbirine bağlayan rampalar.
Yapının iç içe geçmiş işlev ve mekanları farklı deneyimler sunuyor.”


Rampa ile çıkılan bir üst katta iki katı kapsayan sergi salonları bulunuyor. Yapı Kredi Kültür Sanat koleksiyonundaki en önemli eser olan Akdeniz Heykeli de rampalı cephenin üçüncü katından meydana bakacak şekilde konumlandırılmış. Rampa en son yüz yirmi kişilik çok amaçlı bir salona bağlanıyor.

İlhan Koman’ın Akdeniz Heykeli.
İlhan Koman’ın Akdeniz Heykeli.

Beşinci altıncı ve yedinci katlarda bulunan kütüphane ve yayınevi ofisleri kamusal hattan daha kopuk bir kısımda daha sakin bir alan olarak tasarlanmış. Yedinci katta aynı zamanda meydana ve caddeye bakan bir balkon da mevcut. Ayrıca yapı “AR New into Old 2017” ve “2018 Ulusal Mimarlık Ödülleri”ni kazanmış.

İç içe geçmiş sergi mekanları.
İç içe geçmiş sergi mekanları.

Rampanın bağlandığı son mekan olan çok amaçlı salon.
Rampanın bağlandığı son mekan olan çok amaçlı salon.

Kütüphane.
Kütüphane.

Meydana bakan cam cephe.
Meydana bakan cam cephe.

Proje Grubu:

Mehmet Kütükçüoğlu, Ertuğ Uçar, Onur Akın, Tuberk Altuntaş, Ethem Aybar, Hande Ciğerli, Alev Dağlı, Gökçen Erkılıç, Avşar Karababa, Müge Kuzubaşıoğlu, Serhat Özkan, Pınar Sönmez, Nazlı Tümerdem, Mert Üçer, Mert Velipaşaoğlu, Yiğit Yalgın, Emrah Yergin

Danışmanlar:

Duyal Karagözoğlu (Akustik), Etik Mühendislik (Yangın)

İşveren:

Yapı Kredi Bankası

Yapımcı:

Ark İnşaat

Statik:

Ar-Çe Mühendislik

Mekanik:

Okutan Mühendislik

Elektrik:

Promer Mühendislik

Aydınlatma:

Ukon Aydınlatma

Yönlendirme Tasarımı:

Koray Özgen

Proje Tarihi:

2011

Yapım Tarihi:

2017

Toplam İnşaat Alanı:

5.000 m²

Fotoğraflar:


Cemal Emden