Bilim & TeknolojiYeni keşif: 'Gezegen su içinde'

Yeni keşif: 'Gezegen su içinde'

Geçiş halindeki Öte Gezegen Araştırma Uydusu TESS, Dünya'dan 59,5 ışık yılı uzakta, büyük bölümü sudan oluşan bir gezegenin varlığını keşfetti.

NAZİF MENTEŞ GZT 1 DAKİKADA OKUNUR
Yeni keşif: 'Gezegen su içinde'
Gezegen keşifleri için yoğun çalışmalar yürütülüyor.

Amerikan Havacılık ve Uzay Ajansı'nın (NASA) öte gezegen keşif uydusu TESS, ilk öte gezegen keşfini gerçekleştirdi. ‘Space.com’ internet sitesinde yer alan habere göre TESS, Dünya'dan 53 ışık yılı uzakta Ağcık (Reticulum) Takımyıldızı'ndaki ‘HD 21749’ yıldızının yörüngesinde bir öte gezegenin varlığını belirledi.

‘HD 21749b’ adı verilen ’Neptün-altı’ kategorisindeki gezegenin Dünya'nın 3 katı büyüklükte olduğu, ancak öz kütlesinin bu büyüklükteki Uranüs, Neptün gibi gaz devi gezegenlerden çok daha yoğun olması nedeniyle Dünya'dan 23 kat daha ağır olduğu belirtildi. Öte gezegenin etrafında döndüğü yıldızın yörüngesindeki bir turu Dünya zamanıyla 36 günde tamamladığı ifade edildi.

TESS, dünyanın en büyük uzay oluşumlarından biri olarak tanımlanıyor.

‘Ucube’ olarak tanımlanıyor

Boyut ve öz kütle bakımından Güneş Sistemi'ndeki gezegenlere benzemediği için HD 21749b'yi ‘ucube’ olarak tanımlayan gökbilimciler, gezegenin ortalama yüzey sıcaklığının 150 derece civarında olduğunu kaydetti.

Neptün ve Uranüs gibi gaz devlerinin büyük oranda hidrojenden oluştuğuna, dolayısıyla öz kütlelerinin yoğun olmadığına dikkat çeken ABD'nin Massachusetts Teknoloji Üniversitesi'nden (MIT) gökbilimci Diana Dragomir, ‘Bu gezegen büyük ihtimalle yoğun su içeriyor ve ağır gazlardan oluşan bir atmosfere sahip.’ dedi.

NAZİF MENTEŞ GZT Editörü

GZT.com'da Teknoloji Editörü olarak görev yapıyor. Her hafta 1 canlı yayın, 2 de program yapan editör, araştırma ve detaylı analizler konusunda iddialı. Nazif'e "nazif.mentes@gzt.com" adresinden ulaşabilirsiniz.