Mezarlığın kamusal alana dönüşümü: Parque das Cerejeiras

ÖMER TALHA UĞUR
Abone Ol

Crisa Santos Arquitectos, mevcut bir mezarlığı anıtsal bir parka dönüştürdü. Memorial Parque das Cerejeiras’ta çevre düzenlemesi yapıldı ve mezarlık içerisinde çeşitli kamusal yapılar tasarlandı. Proje, bölgenin ihtiyaç duyduğu yeşil alan ihtiyacına mezarlığı nitelikli bir yapıya dönüştürerek yanıt verdi.

Kavisli korten plakalar, insan yaşamının kronolojik metaforunu yansıtıyor.

Crisa Santos Arquitectos, insanların duyularını ve algılarını harekete geçirmek için projelerinde “nöro-mimariye” odaklanan bilimsel metotlardan yararlanıyor. Mimarlığın insan davranışları üzerindeki etkilerine yönelik farkındalık oluşturmayı amaçlıyor. Bu yaklaşım ve kurgu; São Paulo'nun Jardim Ângela bölgesinde bulunan Parque das Cerejeiras'ın yeniden canlandırma projesinde de uygulanıyor.

Korten plakalar ile kot farklılıkları oluşturuluyor.

Kavisli formlar, çeşitli bakış açıları oluşturuyor.

300.000 m²’lik bir alana sahip olan mezarlık, doğa ile mimariyi ortak yaşamda bir araya getiriyor. Doğa ve mimari kullanılarak insan ile keder duygusu arasında soft bir bağ kuruluyor. İnsanların en içten duygularına temas etmek için biyofili pratiğine göre bir tasarım yapılıyor. Biyofili, insanın doğayla ve diğer canlılarla bağlantı kurma içgüdüsü olarak tanımlanıyor. Dış ortamların kullanımını destekleyen proje dahilindeki bazı yapılarda parametrik formlar kullanılarak doğal vurgu artırılıyor.

Parametrik ahşap kapı.

Crisa Santos Arquitectos mezarlığı, çevre mahallelerdeki halkın kamusal kullanımına yönelik tasarlıyor. Mimari yapılara ek olarak alana özgü tasarlanan heykeller, sanat eserleri ve enstalasyonlar; Parque das Cerejeiras’ı bir açık hava galerisine dönüştürüyor. Mezarlık insanların yalnızca kederlerini yaşadıkları bir alan olmasının yanında bir kamusal yaşam alanı olarak da gelişiyor.

Şapel çok sayıda küçük kare camla tanımlanıyor.

Ahşap şapelde krem rengi tonlar hakim oluyor.

Crisa Santos, projeye dini ve manevi konuları öğrenmenin yanında yas sürecini anlamaya yönelik araştırmalarla başlıyor. Bunun için yaşlılık hastalıkları uzmanı, psikiyatrist ve psikolog gibi profesyonellere danışılıyor. Yapılan görüşmeler ve araştırmalar ile yas tutan insanların nasıl destekleneceği anlaşılarak tasarıma yansıtılmaya çalışılıyor. Profesyonellerle yapılan görüşmelerin yanında Brezilya Mezarlıklar ve Özel Krematoryumlar Birliği’ne de danışılıyor. Yas tutan insanların bu süreçte nasıl karşılanması, yönlendirilmesi gerektiğine dair bilgiler öğreniliyor.

Manzaraya bakan banklar zemin döşemesinin kıvrılmasıyla elde ediliyor.

Seyir terası yeşil ile çevrili sulak alana bakıyor.

Mezarlık içerisinde yas tutan insanların kederlerini yaşamalarına saygı duyup acılarını hafifletmeyi amaçlayan alanlar tasarlanıyor. Crisa Santos Arquitectos, cennete doğru gidişi tasvir eden parametrik bir ahşap giriş yapısı tercih ediyor. Çimenli tepecikler göğe yükselişi ima ediyor. Yapılan bu düzenlemeler aynı zamanda mekanı ziyaretçiler ve çevredeki topluluk için vakit geçirilesi bir parka çeviriyor.

Orkide bahçesindeki yapı, dikey bir yağmur suyu toplama sistemine sahip.

Eternity Square (Sonsuzluk Meydanı), kavisli çelik plakaların oluşturduğu birkaç bölümden meydana geliyor. Spiral süreklilik, hayatın tüm aşamalarına kinaye ile yaklaşan bir anlatı sunuyor; doğum, ergenlik, yetişkinlik, olgunluk ve ölüm. Hayatı bir bütün olarak sunan meydan, insanların yaşamla barışmasını amaçlıyor. Fiziksel olarak da insanların bir araya geleceği çekici bir alan sunuyor.

Yapı ahşap geçirgen yapısı ile oldukça hafif bir görünüm sunuyor.

Kot farklılıkları patikalar ve merdivenlerle aşılıyor.

Meydanın yanında gün batımına yönelen ahşap bir teras tasarlanıyor. Orkide bahçesi, yağmur suyu toplama sistemi içeriyor. İnsanların dua ve ibadet etmesi için çok sayıda kare pencereye sahip küçük bir şapel tasarlanıyor. Geriye kalan ortak alanlar, özel tasarlanmış banklar, masalar ve heykellerle donatılıyor. Mezarlık, insanların günün her saatinde bireysel ya da grup halinde gelebileceği bir şekilde tasarlanıyor.

Doğal taş yürüme yolları panellerin kavislerini takip ediyor.

İnsanların vakit geçirmesi için kaliteli dış mekanlar tasarlanıyor.

Tuvalet yapıları doğal yeşilliğin içine gizleniyor.

Plan.

Proje

Memorial Cemetery Parque dasCerejeiras

Mimar

Crisa Santos Arquitectos

Yıl2018
Konum

Jardim Angela, Sao Paulo,Brezilya

Proje ekibi

Crisa Santos, Dayane Cardoso,Michelle Resende, Vera Ligia

Tasarımcılar

Maria Beatriz Monteiro, Ana Paula Ribeiro, Rodrigo Shuttleton, Ignez Souza

Fotoğraf

Isis de Oliveira, LucasFonseca, Marcelo Oséas