Sanat sezonundan bir çiçek durağı: Flower Station

HÜMEYRA ŞAHİNOĞLU
Abone Ol

Şanghay’ın Xuhui semtinde düzenlenen 2021 Shanghai Urban Space Art Season bünyesinde ‘Çiçek Açan Puhuitang’ sergisinin ana pavyonlarından birini Flower Station oluşturuyor.

2015 yılından bu yana, “Kültür Şehri Zenginleştirir, Sanat Şehri Aydınlatır” (“Culture Enriches City, Art Enlightens City”) mottosuyla iki yılda bir düzenlenen Shanghai Urban Space Art Season (SUSAS), her sezonunda anlam, karmaşıklık ve kapsam açısından genişliyor. Deneyimsel mahalleler, vatandaşları sosyal tesisleri ve olanaklarını bilmeye ve kullanmaya, toplum inşasına ve kamu ortak sanatına katılmaya ve yaşamaya, çalışmaya, dinlenmeye, ders çalışmaya ve yaşlı bakımına uygun mutlu bir komün hayatı yaşamak için toplumun tüm unsurlarını dahil ederek yöneten ve paylaşan bir tarza davet ediyor.

Parkın içindeki pavyon.

Sergi alanı, Qinzhou yolu ile Doğu Tianlin yolu yanındaki Puhuitang akarsuyunun bitişiğinde yer alıyor. Semtin en önemli akarsuyunun bulunduğu bu bölge bir zamanlar çiçek pazarı olarak kullanılıyor. Kentsel dönüşümle birlikte park alanına dönüşüyor. Flower Station, bölgenin kapsamlı dönüşümünün bir habercisi olarak ‘yeşil, sanat ve yapı işbirliği (co-building)’ kavramlarını geleneksel bir mahallede yansıtıyor. Sınırlı bütçe, sınırlı alan, sınırlı süre kısıtlamaları ile tasarımda; mimarlık, taşıyıcı sistem, alan ve malzemenin bütünleşmesi stratejisi benimseniyor. Tüm disiplinlerin işbirliğiyle tasarım, 109 gün içerisinde inşa ediliyor.

Halkın kullanımı.

Sera modelleri incelenerek klasik seralardaki ekonomik, etkili yapısal sistemler ve durumlar; serginin uzun süreci boyunca gereken ihtiyaçlar göz önünde bulundurularak tasarıma dahil ediliyor. Bu bağlamda projede, çekirdek sistem hacmi ve uzay kafeslerden oluşan bir yapısal sistem tercih ediliyor. Geniş açıklıklı alan, dışa dönük ve davetkar mimari biçimiyle insanlara aydınlık ve geniş bir atmosfer sağlıyor.

Kafes kolonların görünmez ve aşılabilir sınırları.

Görsel hiyerarşiyi zenginleştirirken hacmi azaltan kafes kolonlar, hassas mimari detaylarla kafes kirişlere bağlanıyor. Çelik örgü yapısal çerçeve, aydınlık ve geniş alanın hacmini vurgulayıcı öge olarak yapıdan ayrışıyor. Bu sistem ile, yapım sürecini kısaltırken yapısal sürecin karı, iç mekan tasarımına ayrılan bütçeye aktarılıyor.

Geçirgen iç mekan.

İç ve dış mekanların birbirine entegre edilmesinin yanında hareket edebilen kayar kapılar, zemin kattaki önemli alanlara yerleştiriliyor. Başlangıçta sınırlandırılmış olan iç mekan, açık çevreyi sararak insanlara, yapının sınırlarıyla kısıtlanmadan organik bir ilişki kurmaya izin veriyor.

İç ve dış mekan arasındaki serbest dolaşım.

Uzamsal dolaşım yolu, iç ve dış mekanlar ile katlar arasındaki ayrımları, farklı kotlarda merdivenli platformlar oluşturarak çözümlüyor. Yatay ve düşey sirkülasyon çözümleri, insanların iç ve dış mekanlarda özgürce dolaşmasına olanak tanıyor.

Hafif ve güçlü bir etki.

Hafiflik ve modernizm hissini güçlendirmek için yapı malzemeleri çoğunlukla çelik çerçeve, alüminyum levha ve camdan oluşuyor. Renkler, tasarımda bütünsel bir mekan deneyimi sunmak için tutarlı, düşük yoğunluklu doğal yeşil bir renkte olacak şekilde seçiliyor. Yapısal sistem, aydınlatma ve gölgeleme sistemleri ile entegre edilerek çeşitli etkinlikler için misafirperver bir ortam sağlıyor. Sergi boyunca sanat etkinliklerinin medya talebi ve kullanıcıların uzun süreli ihtiyaçlarına göre uyarlanabiliyor.

Kot farkları ve merdivenler.

Flower Station, halka çeşitli faaliyet alanları sunuyor. Davetkar ve ilgi çekici alan insanları; olayları ve ruhları, rastgeleliği ve şiirselliği deneyimlemeye çağırıyor. Mimari form, kullanıcıları onunla etkileşime girmeye teşvik ederek toplum duygusunu geliştiriyor. Flower Station’daki salon, sergileme ve dinlenme işlevleri yerini gelecekte çiçek yetiştirmek, çiçek satmak, satın almak, çiçek toplama ve bir çeyler içme gibi yeni fonksiyonlara bırakıyor. Bu olasılık, tasarıma yenilik için bir fırsat sunuyor ve semt sakinleri ile işletmecilerin katılımını ve ortak çabalarını gerektiriyor. Flower Station; kültür, sanat ve sivil yaşamın Flowering'in nehir kıyısındaki buluşma yeri haline geliyor.

Gece Flower Station.

Eskiden Tongji Üniversitesi’nin Mimari ve Tasarım Araştırma Enstitüsü olarak bilinen Tongji Achitectural Design (Group) Co. Ltd. (TJAD) 1958’de kuruluyor. Üniversitenin yüz yıllık tarihi ve derin kültürel temeli ile TJAD, yarım yüzyıllık ilerlemesiyle hem tasarım hem de teknik danışmanlıkta birçok deneyim biriktiriyor.

Yapısal sistem tasarımı modeli.

Flower Station planları.

Proje

Flower Station

Proje yeri

Şanhay/ Çin

Proje tipi

Kamusal Alan Tasarımları

Proje ofisi

TJAD Original Design Studio

Proje liderleri

Ming Zhang, Zi Zhang

Tasarım ekibi

Xunan Wang, Wenjun Zhang

Strüktür projesi

TJAD Dujing Architectural Design Institute, Rui Wang, Haxun Sun

Yıl2021
Alan

959 m²