Üst üste binen kutular: Kashiyama Daikanyama
Oki Sato liderliğindeki Nendo ofisi, Tokyo’da, Kashiyama Daikanyama projesini tasarladı. Ticari kompleks, Japonya'daki kültür ve spor alanlarını desteklemesiyle tanınan giyim şirketi Onward için inşa edildi. Komplekste sunulan hizmetler ve tasarım; şirkete geniş çapta çeşitli faaliyet alanları tanımlıyor.
Onward, tanınmış uygulamalarına ek olarak sosyal ve çevresel projelerde de aktif rol alıyor. Firma, tatil yeri ve yemek yönetimi ile ilgilenerek Japonya'daki kültür ve spor alanlarını sürekli olarak destekliyor.
Japon tasarım stüdyosu Nendo tarafından geliştirilen proje, şirketin bütün ihtiyaçlarını karşılamayı hedefliyor. Kashiyama Daikanyama, insanlara bir araya gelmeleri için çeşitli mekanlar üretiyor. Yapı; moda, yemek, tasarım ve sanatı bir araya getiriyor.
Proje, ziyaretçilerin yaşamlarına renk katacak bir dinlenme yeri olmayı hedefliyor. Binanın farklı boyutlardaki kutularla yapılandırılması ise kullanıcıya doğal bir "tepede" geziyormuş hissi veriyor.
Binanın bulunduğu arazi, daha büyük bir yapının inşasına imkan veriyor. Ancak tasarım ekibi, çevre düzenlemesi ile daha iyi uyum sağlaması için binayı küçük ölçekte tutmaya karar veriyor. Sonuçta kompleks, küçük kutu benzeri birimlerin birbiri üzerine konumlandırılmasıyla oluşuyor.
Birimlerden oluşan binanın açık ve geniş cepheleri; doğal ışığın farklı iç mekanlara kolayca girmesine izin veriyor. Farklı kullanım alanları, birimler arasında bölünüyor. Bölünen işlevler, aynı zamanda birbirleriyle bağlantı oluşturularak organize ediliyor. Örneğin, bodrum kattaki kafenin konumu, yoldan geçenlerin içerideki atmosferi hissetmesine olanak sağlıyor.
Katmanlı kütleler, içeride oluşturduğu düzenin yanı sıra dış mekanda da çeşitli alanlar oluşturuyor. Her birimin çatısı, üzerindeki kat için teras görevi görüyor. Teraslar arasında dışarıdan uzanan merdivenler, ziyaretçilere farklı katlara ek erişim ve alanları farklı yollarla keşfetme olanağı sağlıyor.
Bodrum kattaki kafe, çeşitli etkinlikler için planlanmış alanların bulunduğu zemin kata bağlanıyor. Birinci ve ikinci katlar, moda ve iç aksesuarlara ait mağazalara ayrılıyor. Üçüncü kattaki restoran, 65 kişiye kadar ziyaretçi alabiliyor ve binanın en üst katında bulunan küçük bara açılıyor.
Kompleksin iç mekan tasarımı, yapının dış özelliklerini ve projenin genel konseptini vurguluyor. Bu, farklı malzemelerin birlikte kullanımı, renk ve doku geçişleriyle yapılıyor. Malzeme tercihleri, yapıyı oluşturan birimlerde farklılık oluşturuyor. Birimlerin kesişim noktalarında, farklı malzemeler harmanlanarak kullanılıyor. Kısacası malzemeler, farklı kullanım alanlarını tanımlıyor.
Malzeme ve doku farklılığı tüm alanlarda kullanılıyor. Yer kaplaması olarak zemin katta balıksırtı terrazzo, birinci katta ise kumaş desenli beton tercih ediliyor. İkinci katta, taş dokulu mermer kullanılıyor. Üçüncü katın zemininde, duvarlarda da kullanılan, taş ve ahşaptan oluşan kompozit bir malzeme bulunuyor.
Dış ve iç mekan arasındaki geçişlerin doğal, dengeli ve uyumlu olması için malzeme kullanımı bir bütün olarak ele alınıyor. İki alandaki nesneler ve mobilyalar arasında benzer oranlar korunuyor. Örneğin dış mekan korkuluk detayı, içeride mobilya ve aydınlatma elemanlarının tasarımına dahil ediliyor, ortak malzemeler kullanılıyor.
Mobilyalar, bulundukları iç mekanda kullanılan malzemelerle uyumlu olacak şekilde tasarlanıyor. Projede mobilya tasarımı, iç mekan dekorasyonu ve mimarinin farklı ölçeklerini yumuşak şekilde harmanlayan bir mekan deneyiminin sunulması hedefleniyor.
Kompleks, 1927 yılında kurulan "Kashiyama Shoten" şirketinin adından yola çıkarak "Kashiyama Daikanyama" adını alıyor. Hem Kashiyama hem de Daikanyama sözcükleri, "yama" ile bitiyor. "Yama", Japonca'da dağ anlamına geliyor. Bu nedenle binanın tabelası, şirketin reklamları ve orijinal ürünleri için kullanılan logolar; dağ figürüyle tasarlanıyor.
Konsept eskizleri, tepeye benzeyen bir dizi kütleden bir yapı oluşturmak için yedi küçük birimi birleştirme kararının alındığını ortaya koyuyor. Diğer eskizler ise malzemelerin mekanlarda nasıl farklılaştırıldığını ve kesişim noktalarında uygulanan tasarımı gösteriyor. İç ve dış mekan arasındaki ortak malzeme kullanımı da, yine eskizlerle anlatılıyor.
Kashiyama Daikanyama’dan çeşitli kesitleri görmek için:
Kashiyama Daikanyama’nın tasarım koonsepti üzerine çalışmalar için:
Proje | Kashiyama Daikanyama |
Mimar | Nendo |
İşbirliği yapanlar | Onndo (İç Tasarım) / Hand (Grafik) / Rcd, Syk (Mobilya) / Izumi Okayasu (Aydınlatma) / Kayoko Nagahama (Plantasyon) |
Fotoğraf | Daici Ano, Takumi Ata |