Anıtsal bir uzantı: Qujiang Museum of Fine Arts

The Urban Monument.
The Urban Monument.

Şanghay ve Londra merkezli Neri & Hu Tasarım ve Araştırma Ofisi, Çin'in Shaanxi eyaletinin başkenti Xi’an kentindeki Qujiang Güzel Sanatlar Müzesi'nin doğu girişi için yeni bir uzantı tasarladı. Çevresindeki kentsel doku için bir aydınlatma kaynağı olarak hizmet etmek adına tasarlanan yapı, cesur ve dikkat çekici formu ile farklı, merak uyandıran geometrileri bir araya getiriyor.

Çin'in Shaanxi eyaletinin başkenti Xi'an'da yer alan Qujiang Güzel Sanatlar Müzesi'nin genişletme çalışması kapsamında Şanghay merkezli mimarlık stüdyosu Neri&Hu, müzenin girişine The Urban Monument (Kentsel Hareket) adını verdikleri yeni bir uzantı tasarlıyor.

Neri&Hu ekibi, şehrin sosyal tarihinin odak noktası ve kalıcı sembolü olarak hizmet edecek ve müzenin genişletilmiş sanatsal ve ticari amaçlarını yerine getirecek yekpare bir kentsel anıt öneriyor. Dairesel bir tasarıma sahip olan göz alıcı mimari müdahale, bölgenin kentsel coğrafyasına sembolik bir aydınlatma kaynağı sağlamak amacıyla parlayan fener konseptinden esinleniyor.

Müze için ışıklı fenerden ilham alan 1.990 metrekarelik dairesel bir hacim tasarlanıyor.
Müze için ışıklı fenerden ilham alan 1.990 metrekarelik dairesel bir hacim tasarlanıyor.

Uzantı dört ayrı bölümden oluşuyor: kısmen batık kaide, yükseltilmiş podyum platformu, heykelsi yürüme sirkülasyonu ve anıt. Tüm taban, yerinde dökme betonla tamamlanıyor.

Uzantı, işlevsel ve estetik amaçları bir araya getirerek, ziyaretçileri bina içinde keşif yolculuğuna davet ediyor.nn
Uzantı, işlevsel ve estetik amaçları bir araya getirerek, ziyaretçileri bina içinde keşif yolculuğuna davet ediyor.nn

Yayalar için sürekli bir yüzey oluşturması adına meydan seviyesinden kısmen daha alçak tutulan taban, kamusal alanla süreklilik içinde tasarlanıyor. Plazanın mevcut kotunun altına gömülmesi bitişikteki yaya caddesinin işlevlerini, müzenin eski sergi alanlarının işlevlerine bağlıyor.

Kırmızı travertenle kaplı dramatik ama minimalist uzantı hafiflik ve sağlamlık kavramlarını birleştirmeyi hedefliyor.
Kırmızı travertenle kaplı dramatik ama minimalist uzantı hafiflik ve sağlamlık kavramlarını birleştirmeyi hedefliyor.

Platform, kolon ve lentolardan oluşan birleşik bir yapı olarak görünüyor. Izgara taş kolonlar ile cam giydirme duvar arasında kalan yüzer platform, gömme kaidenin heykel dili ile dairesel hacmin çizimini birbirinden ayıran perakende alanını içeriyor.

Ticari mekanların yer aldığı platform, yapının geri kalanından belirgin şekilde farklılaşan bir kompozisyon dili izliyor ve kırmızı travertende bir grid olarak karşımıza çıkıyor.
Ticari mekanların yer aldığı platform, yapının geri kalanından belirgin şekilde farklılaşan bir kompozisyon dili izliyor ve kırmızı travertende bir grid olarak karşımıza çıkıyor.

Platformun merkezinde yuvarlak bir ışıklık yer alıyor. Dairesel bir yürüyüş yolu, amfi tiyatronun altını çevrelerken, dış teras, salonun bir uzantısı ve gelecekteki etkinlikler için halka açık bir form olarak hizmet ediyor.

Yeni binanın tepesinde, ikinci katta bir salon ve üstte açık hava amfitiyatrosu barındıran bir anıt yer alıyor.nn
Yeni binanın tepesinde, ikinci katta bir salon ve üstte açık hava amfitiyatrosu barındıran bir anıt yer alıyor.nn

Birinci kattaki girişte, gömme kaideye bağlanmak için orijinal geniş basamakların bir kısmı korunuyor. Beton kaide, müzenin mevcut alanlarını ve restoranlarını korurken, perakende alanları ve umumi tuvaletler gibi yeni işlevlere de ev sahipliği yapıyor. Bu eklenen işlevler, bitişikteki yaya caddesinin programatik özelliklerini tamamlıyor.

İkinci katta çeşitli eğlence etkinliklerine ev sahipliği yapmak için bir amfi tiyatro olarak tasarlanmış bir açık hava terası bulunuyor.nn
İkinci katta çeşitli eğlence etkinliklerine ev sahipliği yapmak için bir amfi tiyatro olarak tasarlanmış bir açık hava terası bulunuyor.nn

Meydandan zemin kata kadar, bir dizi heykelsi yürüyen merdiven, sıkıştırma ve genişletme yoluyla mekan algısıyla oynayarak gerçek bir yeraltı müzesine çıkıyor.

Dairesel bir yürüyüş yolu, amfitiyatronun altını çevreliyor,
Dairesel bir yürüyüş yolu, amfitiyatronun altını çevreliyor,

Platform ışığın geçirgenliğini vurgulamak için aralıklarla dikkatlice düzenlenmiş, elmas şeklindeki kırmızı traverten duvar birimlerinden oluşuyor.

Dış cephe iç mekâna gün ışığı sağlıyor.
Dış cephe iç mekâna gün ışığı sağlıyor.
Cephe, ışık iletimini en üst düzeye çıkarmak için aralıklarla yerleştirilmiş elmas şeklindeki kırmızı kireçtaşı duvar parçaları içeriyor.
Cephe, ışık iletimini en üst düzeye çıkarmak için aralıklarla yerleştirilmiş elmas şeklindeki kırmızı kireçtaşı duvar parçaları içeriyor.
Cephe, ışık iletimini en üst düzeye çıkarmak için aralıklarla yerleştirilmiş elmas şeklindeki kırmızı kireçtaşı duvar parçaları içeriyor.
Cephe, ışık iletimini en üst düzeye çıkarmak için aralıklarla yerleştirilmiş elmas şeklindeki kırmızı kireçtaşı duvar parçaları içeriyor.
Cephe detayı.
Cephe detayı.
Cephe detayı.
Cephe detayı.

Mevcut müze binasının kuzeybatı ucunda, bir geçit doğrudan ikinci açık hava terasına çıkıyor. Teras, salonun yemek ve eğlence programlarının büyük bir uzantısı olarak işlev görüyor. Bu alan, çeşitli etkinlikler için bir mekân olarak halka açık bir forum görevi görürken, aynı zamanda özel performanslar ve podyumlar için bir platform olarak işliyor.

Yürüyen merdivenler, meydanın tabanındaki üç katlı bir ışık kuyusuyla kapatılan heykelsi bir form içinde gizleniyor.
Yürüyen merdivenler, meydanın tabanındaki üç katlı bir ışık kuyusuyla kapatılan heykelsi bir form içinde gizleniyor.
Yürüyen merdivenler, meydanın tabanındaki üç katlı bir ışık kuyusuyla kapatılan heykelsi bir form içinde gizleniyor.
Yürüyen merdivenler, meydanın tabanındaki üç katlı bir ışık kuyusuyla kapatılan heykelsi bir form içinde gizleniyor.
Projenin üstten görüntüsü.
Projenin üstten görüntüsü.
Vaziyet planı.
Vaziyet planı.
Birinci bodrum kat planı.
Birinci bodrum kat planı.
İkinci bodrum kat planı.
İkinci bodrum kat planı.
Birinci kat planı.
Birinci kat planı.
İkinci kat planı.
İkinci kat planı.
Çatı planı.
Çatı planı.
Görünüş.
Görünüş.
Görünüş.
Görünüş.
Görünüş.
Görünüş.
Görünüş.
Görünüş.
Kesit.
Kesit.
Kesit.
Kesit.
Kesit.
Kesit.
Kesit.
Kesit.
Proje

Quijang Güzel Sanatlar Müzesi Uzantısı

Mimarlar

Neri&Hu Design and Research Office (Tasarım ve Araştırma Ofisi)

Alan

1990 m²

Tamamlanma yılı

Aralık 2021

Yer

Xi'an, Çin

Fotoğraflar

Zhu Runzi ve Studio Fang

Sorumlu ortaklar

Lyndon Neri, Rossana Hu

Tasarım ekibi

Ivy Feng, Joy Han, Tian Hua, Da Wenbo, Bella Wu

Yerel tasarım enstitüsü

China Northwest Architectural Design and Research Institute Co., Ltd.

Müşteri

Yungao Hotels (Grup) Xi'an

Genel yüklenici

Power China Chonqing Engineering Co., Ltd.

Aydınlatma

Linea Light (Çin) CO., LTD.