Antik sarnıçtan modern sanat müzesine: Piscina Mirabilis

Beyaz ve siyahın kesişim noktası.
Beyaz ve siyahın kesişim noktası.

İtalya’nın Napoli kentindeki Roma dönemine ait Piscina Mirabilis Sarnıcı, Bagua+Bhava tarafında yeniden işlevlendiriliyor. Harabeye dönmüş, ikonik antik su mahzeni; restorasyon sonrası çağdaş sanat müzesine dönüştürülüyor. 20 asırdır ayakta duran Piscina Mirabilis Sarnıcı’nın önemi, projenin konsepti olan zaman kavramından ilham alınarak vurgulanıyor.

Kitap mağazası ve Loris Cecchini’nin tavanda asılı çalışması.
Kitap mağazası ve Loris Cecchini’nin tavanda asılı çalışması.

Piscina Mirabilis, İtalya'nın güneyinde, Napoli Körfezi'nin batı ucundaki Bacoli uçurumuna tatlı su sarnıcı olarak inşa ediliyor. Antik Romalılar tarafından inşa edilen en büyük tatlı su sarnıçlarından olan yapı, Portus Julius'taki Roma batı imparatorluk filosunun içme suyu ihtiyacını karşılıyor. MS 1. yüzyılda inşa edilen sarnıç, İmparator Augustus tarafından yaptırılıyor.

Bar alanı.
Bar alanı.

Piscina Mirabilis, Latince "harikulade havuz" anlamına geliyor. İnşasından yirmi asır sonra sarnıç, antik dünyanın görkemini sunmaya devam ediyor. Bagua+Bhava, İmparator Augustus ve Piscina Mirabilis hakkında konuşurken, Jül Sezar’dan bahsedildiğini belirtiyor. Jül Sezar, Roma Cumhuriyeti'nin çöküşüne ve Roma İmparatorluğunun yükselişine yol açan olaylarda kritik rol oynadığı biliniyor. Bu yüzden tasarımda Bagua+Bhava, Jül Sezar’ı bu yeni müzenin önemli unsurlarından biri haline getiriyor.

Piscina Mirabilis, 2017.
Piscina Mirabilis, 2017.

Bagua+Bhava tasarım sürecinde, antik sarnıç ile çağdaş sanat müzesinin nasıl dengeleneceği sorunuyla karşılaşıyor. Ziyaretçiler, mekanın içinde yürürken antik sarnıçtan modern müzeye kadar olan yirmi yüzyılı sadece birkaç dakika içinde deneyimleyebiliyor. Bu nedenle mimarlar, zaman kavramını projenin ana fikri olarak kullanmaya karar veriyor.

Piscina Mirabilis, 2017.
Piscina Mirabilis, 2017.
  • "Geçmişte ya da gelecekte, hatta şimdiki zamanda bile, Piscina Mirabilis dünyadaki bütün insanlar için önemli bir tarihtir. Piscina Mirabilis ve Roma İmparatorluğu ruhu, her zaman İtalya’nın kalbinde yer alıyor." - Bagua+Bhava

Enine kesitler.
Enine kesitler.

Zaman kavramının, insan hayatı için taşıdığı önemin altını çizen tasarım ekibi; her yılın, her ayın ve hatta her günün oldukça değerli olduğunu bu projeyle anlatıyor. MÖ 46'da Jül Sezar tarafından önerilen ve Roma takviminin bir reformu olan Jülyen takvimi, projenin genel tasarımının ve konseptinin temel öğesi haline geliyor.

Müzede sergilenmesi planlanan Serena Vestrucci’nin eserlerinden örnekler.
Müzede sergilenmesi planlanan Serena Vestrucci’nin eserlerinden örnekler.

Jül Sezar'ın önerdiği Roma takvimindeki ocak ayı, Roma tanrısı Janus’tan geliyor ve biri geçmişe diğeri geleceğe bakan iki yüzle tasvir ediliyor. Piscina Mirabilis’in geçmişte sarnıç, gelecekte sanat müzesi olması da müze tasarımının; beyaz ve siyah olmak üzere iki bölüme ayrılmasıyla anlatılıyor. Böylece, geçmişi ve geleceği temsil eden bölgelerle Jül Sezar’a atıfta bulunuluyor. Ziyaretçilerin, müzeye dönüşen bu yapının geçmişte sarnıç olduğunun bilincine varması ve görkemli mimarisini fark etmesi hedefleniyor.

Bir yüzü öne, diğer yüzü arkaya bakan iki yüzlü Roma tanrısı Janus tasviri.
Bir yüzü öne, diğer yüzü arkaya bakan iki yüzlü Roma tanrısı Janus tasviri.

Boyuna kesitler.
Boyuna kesitler.

Beyaz bölgede; Eugenia Vanni, Francesco Clemente ve Serena Vestrucci gibi ressamların eserlerine odaklanılıyor. Siyah bölge daha çok Willy Verginer, Valerio Berruti ve Arcangelo Sassolino'nun çalışmaları gibi heykellere yer veriliyor. Böylece ziyaretçilerin daha fazla İtalyan sanatçıyla tanışması hedefleniyor ve gelecekte, Piscina Mirabilis'in tüm insanlar için anlamlı bir yer olabilmesi umuluyor.

Müzedeki sanat eserlerinin dağılımını gösteren diyagram.
Müzedeki sanat eserlerinin dağılımını gösteren diyagram.

Müzedeki sanat eseri sergi planlaması, basit bir şekilde iç mekanı 5 farklı yola ayırıyor. A yolu üzerinde, resimler yer alırken; B ve C yolları, küçük ve büyük boyutlu heykellere ayrılıyor. D yolunda ise, tavandan asılı olarak sergilenen Loris Cecchini'nin heykeli yer alıyor.

Gezi rotalarını gösteren diyagram.
Gezi rotalarını gösteren diyagram.

Müzedeki sirkülasyon için üç ana rota tasarlanıyor. Öncelikle seyirciler, girişten itibaren kırmızı rotayı takip ediyor. Ardından, siyah bölgedeki küçük heykel ile büyük heykel arasındaki yoldan geçerek bar alanına ulaşıyor. Yeşil rotanın üzerinde, çoğunlukla resim odaklı eserler yer alıyor. Ortadaki mavi rota ise dinlenmek, sosyalleşmek ve kitap okumak için ayrılıyor.

Müzede sergilenmesi planlanan Valerio Berruti’nin eserlerinden örnekler.
Müzede sergilenmesi planlanan Valerio Berruti’nin eserlerinden örnekler.

Piscina Mirabilis, tamamen tüf tepenin kazılmasıyla oluşturuluyor. 15 metre yüksekliğe, 72 metre uzunluğa ve 25 metre genişliğe sahip sarnıç; 12.600 m³ suyu barındırabiliyor. Yapı, tonozlu tavanlar ve 48 sütun ile destekleniyor.

Projenin yerleşim planı.
Projenin yerleşim planı.

Projenin planı.
Projenin planı.

Proje

Reuse the Roman Ruin – Piscina Mirabilis

Mimarlık ofisi

Bagua+Bhava

Tasarım ekibi

Gavin Leung & Suki So

Yıl

2020

İş sahibi

ReUse Italy

Konum

Bacoli, Napoli, İtalya

Alan

1.450 m2

Sorumlu ortak

Gavin Leung

Fotoğraflar

Mariano de Angelis

Proje görselleştirmeleri

Bagua+Bhava