Bodrum’da parçalı hacimlerden bütüncül kurgu: T Evi

T Evi.
T Evi.

CM Mimarlık, Bodrum’un özgün mimarisinden ve yerleşim kurgusundan esinlenerek parçalı hacimlere sahip T Evi’ni tasarladı. Konut, sakinlerin birbirinden bağımsız ama bir arada yaşayacakları şekilde planlandı. Avlu kurgusu tasarımın merkezinde yer alırken, iç mekanlar küçük-büyük dış mekanlar ile desteklendi.

T Evi.
T Evi.
Avlu, konutun ve tasarım kurgusunun merkezinde yer alıyor.
Avlu, konutun ve tasarım kurgusunun merkezinde yer alıyor.

T Evi, Bodrum yarımadasının güney batısındaki Ortakent’te yer alıyor. Yaklaşık 4,3 dönümlük alan, proje sırasında 2 ve 2,3 dönüm olarak iki parsele bölünüyor. İki parsel, iki farklı mülk sahibine ait olsa da bütün bir vaziyet planı olarak CM Mimarlık tarafından projelendiriliyor.

Konut ve çevresinin hava görüntüsü.
Konut ve çevresinin hava görüntüsü.
Yerel meyve ağaçları ile bahçeye renk katılıyor.
Yerel meyve ağaçları ile bahçeye renk katılıyor.

Bodrum Ortakent’in merkezi denizden ortalama iki kilometre içerde konumlanırken deniz kıyısında daha az sayıda yerleşim bulunuyor. Proje alanı da bir zamanlar yoğun narenciye bahçelerinin bulunduğu kıyının iç kısımlarında konumlanıyor.

Bahçenin batı kenarı boyunca araç yolu uzanıyor.
Bahçenin batı kenarı boyunca araç yolu uzanıyor.
Bahçe ve ev kapısı arasında kademeli bir giriş avlusu bulunuyor.
Bahçe ve ev kapısı arasında kademeli bir giriş avlusu bulunuyor.

Mülk sahipleri, bölgede yaygın olarak kullanılan sezonluk tatil evi yerine sürekli konaklayacakları ve konuklarını ağırlayacakları bir konut talep ediyor. CM Mimarlık, aile üyelerinin hem bağımsız hem de bir arada yaşamlarını sürdürmelerine olanak tanıyan parçalı bir mekansal organizasyon planlıyor. Projenin çıkış noktasında, arazinin bir bütünken iki parsele bölünmesi etkili oluyor.

Konutun giriş avlusu kademeler şeklinde alçalarak ana kapıya uzanıyor.
Konutun giriş avlusu kademeler şeklinde alçalarak ana kapıya uzanıyor.
Saçaklar dış mekanların verimliliğini artırıyor.
Saçaklar dış mekanların verimliliğini artırıyor.

Bodrum evleri, birkaç tipten meydana gelen tanımlı ebatlar ve geometrik formlar taşıyor. Kagir malzeme ve çatıları oluşturan ahşap kirişlerin getirdiği kısıtlar; belirgin karakteristik hacimleri meydana getiriyor. Doğal malzemeler, Bodrum’un sahip olduğu özgün mimariyi ortaya çıkarıyor.

Şömine odasının bacası, diğer hacimlerden görsel olarak ayrışma oluşturuyor.
Şömine odasının bacası, diğer hacimlerden görsel olarak ayrışma oluşturuyor.
Sıva, dokulu şekilde uygulanarak ışık-gölge oyunları oluşturuyor.
Sıva, dokulu şekilde uygulanarak ışık-gölge oyunları oluşturuyor.

Özellikle Ortakent’te yer alan geleneksel yapılarda ve genel yerleşim kurgusunda Bodrum’a özgü mimari nitelikler net olarak görülüyor. Yüzyıllardır süregelen belirli ebatlar, gündelik yaşam şartlarını ve genel konforu tanımlı hale getiriyor. İç mekan ile dış mekan arasındaki geçirgen yaşam kurgusu, bu şartlara göre şekilleniyor.

Hacimleri birleştiren yarı açık koridor, avlunun kesintisiz şekilde iç mekanlardan görülmesini sağlıyor.
Hacimleri birleştiren yarı açık koridor, avlunun kesintisiz şekilde iç mekanlardan görülmesini sağlıyor.
Merkezi avlunun sert zeminle desteklenmesiyle farklı kullanımların yapılması sağlanıyor.
Merkezi avlunun sert zeminle desteklenmesiyle farklı kullanımların yapılması sağlanıyor.

Günümüz şartlarında kagir ve ahşap malzemelerin sahip olduğu kısıtlar aşılmış olsa dahi CM Mimarlık projede bölgeye özgü geometrik hacimleri ve ebatları referans alıyor. Coğrafya ve iklimin oluşturduğu iç mekan ile dış mekan arasındaki geçirgen yaşam, konutu oluşturan mekanların organizasyonunda ilham kaynağı oluyor. Sınırsızlık, geçirgenlik ve belirsizlik; sirkülasyonda net şekilde kullanılırken parçalı hacimlerin görsel olarak kurguyu göstermesi amaçlanıyor.

Yoğun peyzaj dış mekanların sıcak iklimde verimli şekilde kullanılmasını sağlıyor.
Yoğun peyzaj dış mekanların sıcak iklimde verimli şekilde kullanılmasını sağlıyor.
Farklı boyut ve çeşitlilikteki açıklıklar modern bir görünüm oluşturuyor.
Farklı boyut ve çeşitlilikteki açıklıklar modern bir görünüm oluşturuyor.

CM Mimarlık, tasarım sürecinin başında evi oluşturan mekanları ve odaları, ebatları ile belirleyerek ve birbirleriyle ilişkilendiriyor. Konutun parçaları birbirlerinden fiziki olarak ayrılırken daha verimli ve nitelikli bir bütünsel kurgunun geliştirilmesi amaçlanıyor. Yatay sirkülasyon, tüm mekanlar ve hacimler arasında bir ağ kuruyor ve dış mekanlar da bu ilişkiye dahil ediliyor.

Koridor boyunca sürdürülen geniş açıklıklar avlu ile görsel temas sağlamasının yanında kesintisiz fiziksel erişim sunuyor.
Koridor boyunca sürdürülen geniş açıklıklar avlu ile görsel temas sağlamasının yanında kesintisiz fiziksel erişim sunuyor.
Yoğun bitkilendirme sayesinde doğal bir atmosfer oluşturuluyor.
Yoğun bitkilendirme sayesinde doğal bir atmosfer oluşturuluyor.

Akdeniz mimarisinin ana mekanlarından biri olan avlu, dış etkenlere karşı koruyucu özel açık alan deneyimi sunuyor. T Evi’nde konut birimleri parçalar halinde merkezdeki avlu etrafına diziliyor. Alanda mevcut olan doğal unsurlara ek olarak yapılan yeni bitkilendirme, avlu ile ilişkilendiriliyor.

Hacimler arasındaki küçük avlular, iç mekan işlevlerini destekliyor.
Hacimler arasındaki küçük avlular, iç mekan işlevlerini destekliyor.
Zeytin ağaçları bölgenin doğal yapısını sürdürüyor.
Zeytin ağaçları bölgenin doğal yapısını sürdürüyor.

Merkezdeki ana avluya ek olarak hacimlerin aralarından geçilerek erişilen küçük diğer avlular bulunuyor. Küçük avlular, ana avlu ile görsel ilişkiyi kesintisiz şekilde sürdürürken iç mekanlarla bütünleşen açık alanlar tanımlıyor. Ayrıca küçüklü büyüklü avlular yapı hacimlerini dört taraftan sararak doğanın hakim unsur olmasını sağlıyor. Bir avludan diğerine geçmek için iç mekanlar kat ediliyor. Avlular, makro ölçekte iklimle, mikro ölçekte güneş hareketlerine bağlı olarak farklı vakitlerde gölge, güneş ve esinti sunarak çeşitlilik sunuyor.

İç mekanlarda ahşap ağırlıklı malzeme paleti minimalist şekilde kullanılıyor.
İç mekanlarda ahşap ağırlıklı malzeme paleti minimalist şekilde kullanılıyor.
Mutfak hacmi ön tarafta ana avluya açılırken arka tarafta da küçük avlu ile sarılıyor.
Mutfak hacmi ön tarafta ana avluya açılırken arka tarafta da küçük avlu ile sarılıyor.

Konutu oluşturan ana mekanlar giriş kısmının da yer aldığı avlunun kuzey kenarında konumlanıyor. Giriş kısmının iki yanında mutfak ve ana yaşam alanı hacimleri konumlanıyor. Kuzeybatı ucunda kısmi asma kata sahip müzik stüdyosu bulunuyor. Yanında ise bir yatak odası hacmi yer alırken tüm bu dört birim birbirine yakın olacak şekilde konumlanıyor.

Beyaz sıva ile Leleg örgü ortak şekilde kullanılıyor.
Beyaz sıva ile Leleg örgü ortak şekilde kullanılıyor.
Hacimleri birbirine bağlayan yarı açık koridor ve avlu arasındaki görsel ilişki kesintisiz şekilde sürdürülüyor.
Hacimleri birbirine bağlayan yarı açık koridor ve avlu arasındaki görsel ilişki kesintisiz şekilde sürdürülüyor.

Avlunun kuzeydoğu ucunda asimetrik bir forma sahip şömine odası yer alıyor. Doğu hattı boyunca aralarında ıslak hacim bulunan iki yatak odası ve kendi mutfağı, yatak odası ve yaşam alanı bulunan kompakt bir birim bulunuyor. Kuzey ve doğu hattında yer alan birbirinden bağımsız birimler arası bağlantı; avluya bakan kesintisiz açıklığa sahip ve hacimlere eklemlenen geniş bir koridor ile sağlanıyor.

Yerleşim önerilerine yönelik eskiz çalışması.
Yerleşim önerilerine yönelik eskiz çalışması.
Eskiz çalışması.
Eskiz çalışması.

Avlunun güneyinde bir yüzme havuzu konumlanıyor. Güneybatı köşesinde ise iki katlı konuk evi ve onunla birlikte çalışan ayrı bir hacim bulunuyor. Birbirinden bağımsız yerleştirilen hacimler arasında oluşan boşluklar, hacimlere özel çalışan avlular olarak farklı işlevlerle destekleniyor. Hacimlerin iç mekanları ise kütlelere yansıyan ve hacmin işlevine göre farklılaşan tavan yükseklikleri ile geliştiriliyor.

Eskiz çalışması.
Eskiz çalışması.
Eskiz çalışması.
Eskiz çalışması.

Hacimler, çimento esaslı olmayan sıva ile kaplanıyor. Yapıların taş bölümleri, bölgenin antik topluluğu Lelegler’e atfen tanımlanan Leleg taş örgü ile tamamlanıyor. Masif etki oluşturulması adına denizlik ve harpuşta gibi mimari unsurlara yer verilmiyor.

Cephe eskizleri.
Cephe eskizleri.
Ege kıyılarındaki coğrafi konumu.
Ege kıyılarındaki coğrafi konumu.

Konut dahilinde kurulan güneş enerji sistemi, evin elektrik sarfiyatının yarısını karşılıyor. Güneş panelleri yer almayan çatılar, ekip biçmeye müsait yeşil çatı olarak geliştiriliyor. Projede kullanılan doğal taş malzemeler, bitkilendirme ve hatta bitki toprağı bölgeden yerel olarak seçiliyor. Mevcut ağaçlar, yerlerinden taşınarak farklı noktalarda değerlendiriliyor. Yalnızca büyük meşe ağacı, tasarımda etken olarak projeye yön veriyor. Muhafaza edilen meşe ağacı, doğu kısmında yer alan yatak odası mahallerinin açıklıklarının organize edilmesinde etkili oluyor.

Ortakent’teki coğrafi konumu.
Ortakent’teki coğrafi konumu.
Dolu boş yerleşim gösterimi.
Dolu boş yerleşim gösterimi.
Vaziyet planı.
Vaziyet planı.
Zemin kat planı.
Zemin kat planı.
Birinci kat planı.
Birinci kat planı.
Çatı planı.
Çatı planı.
Bodrum kat planı.
Bodrum kat planı.
Kesit.
Kesit.
Proje

T Evi

Mimar

CM Mimarlık

Konum

Bodrum, Muğla

Tasarım ekibi

Cem Sorguç, Serra Ayhan, Deniz Gezgin, Aslı Felah

Yıl2022
Fotoğraf

Cemal Emden