Cabinet of Curiosities’ten ilham alan renovasyon: Gaspar

Gaspar.
Gaspar.

Autoban, tarihi bir yapı içerisinde Rönesans kavramı “Cabinet of Curiosities”ten yola çıkarak Gaspar’ı tasarladı. Karaköy’deki restoranın duvarları farklı tonlarda ve boyutlarda ahşap paneller ile kaplandı. Neredeyse 100 yıl önce bir matbaa için inşa edilen tarihi yapı, eski ihtişamlı günlerine döndürüldü.

İç mekanda kahverengi tonları ağır basıyor.
İç mekanda kahverengi tonları ağır basıyor.
Yapının cephesi temizleniyor.
Yapının cephesi temizleniyor.

Gaspar, İstanbul’un kültürel ve sosyal merkezlerinden biri olan tarihi Karaköy’deki 20. yüzyılın başlarında inşa edilen ve 100 yıla yakın süre matbaa olarak kullanılan bir binada yer alıyor. Gaspar, iki katlı bir gastro-bar ve lounge olarak düzenleniyor. Autoban’ın mevcut yapı için geliştirdiği proje, bir matbaa için inşa edilen tarihi yapının özgün ihtişamını geri kazandıracak şekilde ilgi çekici bir dönüşüm öneriyor.

Yapının dış görünüşünü geri kazandırmak için özgün taş cephe tamamen ortaya çıkarılıyor ve demirden yapılmış kemerli pencere doğramaları yeniden üretiliyor. Gaspar iç mekanda ise 16. yüzyılda Rönesans döneminde gelişen bir fikir olan “Cabinet of Curiosities”e dayanan bir konsept geliştiriyor.

3 boyutta yerleşen kahverengi planeller.
3 boyutta yerleşen kahverengi planeller.

Cabinet of Curiosities, modern terminolojide henüz tanımlanmamış çeşitli nesne türleri koleksiyonu anlamına geliyor. Rönesans döneminde toplanan ve henüz tam olarak ne için kullanılabileceği bilinmeyen jeolojik, etnografik, arkeolojik, dini, biyolojik veya tarihi nesneler; yüzeyler üzerinde paralel veya 90 derecelik açılarla “knolling” yöntemiyle düzenleniyor.

Üst kata çıkan merdivenin sahanlığı bir asma kat gibi tasarlanıyor.
Üst kata çıkan merdivenin sahanlığı bir asma kat gibi tasarlanıyor.
Farklı oturma düzenleri geliştiriliyor.
Farklı oturma düzenleri geliştiriliyor.

Yapının iç mekanındaki duvarlar ve tavan, kahverenginin çeşitli tonlarında ve farklı boyutlarda üretilen kontrplak paneller ile kaplanıyor. Paneller, matematiksel bir düzen üzerinde çeşitli seviyelerde birbirinin üstüne binecek şekilde konumlandırılıyor. Panellerin yüzeylerde üç boyutlu olarak yerleşimi ile yapının içerisinde ahşap bir kabuk oluşturuluyor. Ahşap yüzeyler, iç mekanı yatay ve dikey olarak tamamen kaplayarak derinlik hissini artıyor ve yüksek tavan algısını güçlendiriyor. Tüm bunlarla rastlantısal bir algı oluşturuyor.

Üst katta şömine etrafındaki oturma grubu sıcak bir ortam sunuyor.
Üst katta şömine etrafındaki oturma grubu sıcak bir ortam sunuyor.

İç mekandaki hacim algısını güçlendirme ve derinlik hissini artırma konusunda merkezi merdiven ve kontrplak panellerin arkasındaki aydınlatılmış cam yüzeyler ayrıca etkili oluyor. Aydınlatma tasarımında genel sistem dahilinde çeşitlilik oluşturan bütüncül bir yaklaşım sergileniyor. İç mekan bir bütün olarak genel aydınlatma ile ışıklandırılırken özel objelerin aydınlatılması için özel ışıklandırmalar konumlandırılıyor.

Zemin katın cadde ile etkileşimini sağlamak için hemen giriş kısmına L şeklinde tamamen bazalttan yapılmış bir bar tasarlanıyor. Zemin kaplamasında doğal taş karolar kullanılıyor. Gaspar’a özel tasarlanmış Gaspar Chair, masa ve bar tabureleri ile zemin kat donatılıyor. Üst katta ise şöminenin etrafına yerleştirilen kadife döşemeli oturma grubuyla daha samimi bir ortam sağlanıyor.

Gaspar Chair, ahşap paneller kadar iç mekan organizasyonunda kullanılıyor.
Gaspar Chair, ahşap paneller kadar iç mekan organizasyonunda kullanılıyor.
Gaspar Chair.
Gaspar Chair.

Autoban, Gaspar restoran projesi için özel olarak dokusallığı ile ilgi çeken Gaspar Chair’i tasarlıyor. Tasarımın sırt kısmı madlen kekinin kıvrımlarını anımsatıyor. Gaspar Chair, Autoban’ın malzemenin kıvrımlarına dayalı olarak tasarladığı tipik mobilyalarından biri olarak dikkat çekiyor. Sandalyenin tekrar eden döşeme elemanları, döşemenin geometrisini takip eden basit bir metal iskeletle tamamlanıyor.

Kat planları.
Kat planları.
Kesit 1.
Kesit 1.
Kesit 2.
Kesit 2.
Ön cephe görünüşü.
Ön cephe görünüşü.
Proje

Gaspar

Mimar

Autoban

Konum

Beyoğlu, İstanbul

Yıl2013
Proje ekibi

Seyhan Özdemir, Sefer Çağlar / Kerem Özerler, Zeynep Akten, Müge Çakır, Kerim Özkan

Toplam alan

280 m²

İşveren

Ferit Sarper

Fotoğraf

Sergio Ghetti