Gotik kilise mimarisine radikal yorum: Cadogan Song School

Cadogan Song School.
Cadogan Song School.

Palassis Architects, Perth’teki St. George's Katedrali’nin korosuna bir mekan oluşturmak için Cadogan Song School’u tasarladı. Tasarım, katedralin mimari özelliklerini modern bir şekilde yorumlayarak tarihi katedral kompleksini oluşturan binaların kompozisyonunu tamamlıyor.

Ritmik sivri kemerler kilise ile görsel birlik oluşturuyor.
Ritmik sivri kemerler kilise ile görsel birlik oluşturuyor.

Cadogan Song School, tarihi dini yapıların merkezinde konumlanıyor; etrafında St. George Katedrali, Burt Hall, Kilise Evi ve Başrahip Evi bulunuyor. 200 m²’lik müzik fokulu, mevcut tarihi yapıları görsel olarak dengelerken alan genelinin tam olarak erişilmesini sağlıyor. Kompleks avlusundaki yüksek kot farkı tasarım ile aşılıyor. Bu sayede tarihi kompleksin deneyimlenmesi amaçlanıyor.

Avlunun üst kotunda devam eden kemerler yarı açık mekanlar tanımlıyor.
Avlunun üst kotunda devam eden kemerler yarı açık mekanlar tanımlıyor.
Sokaktan bakıldığında beyaz yüzeyler kolaylıkla fark ediliyor.
Sokaktan bakıldığında beyaz yüzeyler kolaylıkla fark ediliyor.

Bir dizi heykelsi tonozlu sivri kemer ve bir diyapozon kuleden oluşan ana görüntü, dini mimariye çağdaş bir referans sunuyor. Dizi halindeki beyaz tonozların ölçeği ve biçimi, katedralin sivri kemerli pencerelerinin tanımlanmasını kolaylaştırıyor. Benzer formların farklı malzeme ve renklerdeki yorumları, eski ve yeni arasındaki görsel geçişe olanak tanıyor.

Kemerli yapı giriş kısmını örterek yumuşak bir geçiş sağlıyor.
Kemerli yapı giriş kısmını örterek yumuşak bir geçiş sağlıyor.
Kemerler tek doğrultuda uzanıyor.
Kemerler tek doğrultuda uzanıyor.

Yapının maddesel formu ve rengi, katedral sahasının tamamındaki görsel dengeye katkı sağlıyor. Berrak beyaz tonozlar, katedral sahasının iki uç noktasındaki yapılara atıfta bulunuyor. Tarihi saha içerisinde kalabalık oluşturmamak için müzik okulunun büyük bölümü avludaki kot farkından yararlanılarak yer altına yerleştiriliyor.

Giriş cephesi kemerlere dik aksta uzanarak planda haç formu oluşturuyor.
Giriş cephesi kemerlere dik aksta uzanarak planda haç formu oluşturuyor.
Giriş cephesinde, kilise vitraylarından ilham alınıyor.
Giriş cephesinde, kilise vitraylarından ilham alınıyor.

Yer altındaki bölüm ana salon, müzik kütüphanesi ve soyunma odasını içeriyor. Binanın giriş kısmı, avlunun alt kotunda yer alarak görsel olarak öne çıkıyor ve iç mekanların gün ışığı almasını sağlıyor. Bu alanda yer alan spiral merdiven, avlunun iki farklı kotu arasında bağlantı oluşturuyor. Erişilebilirlik, yeni eklerle artırılan işlevsellik ile birlikte ana planı tanımlıyor.

Ahşap kapı iç mekan tasarımı hakkında ipucu veriyor.
Ahşap kapı iç mekan tasarımı hakkında ipucu veriyor.
Doğrudan ana salona giriliyor.
Doğrudan ana salona giriliyor.

Yapının büyük bölümü avlunun üst kotu altında uzanarak tamamen St. George Katedrali ile Burt Hall’un temelleri arasındaki boşluğu dolduruyor. Müzik okulundan Burt Hall'un zemin katındaki mutfak, banyo ve asansör içeren alana açılan bir kapı, projeye servis alanları açısından yarar sağlıyor. Bu geçiş modern tasarım ile tarihi iç mekanları buluşturuyor. Müzik okulunun içerisindeki tonozlu ana salon, katedrallerin derinliklerinde bulunan ölülerin gömüldüğü klasik mahzenlere atıfta bulunuyor.

Ana salonu ahşap yüzeyler kaplıyor.
Ana salonu ahşap yüzeyler kaplıyor.
Modern ve tarihi kemerler ortak bir dil oluşturuyor.
Modern ve tarihi kemerler ortak bir dil oluşturuyor.

Projede form tasarımlarının tarihe atıfta bulunmasının yanında tasarımın, St. George Katedrali'ndeki mevcut rahip ve koronun bulunduğu alanın akustik özellikleriyle eşleşmesi gerekiyor. Masif meşe zemin kaplaması ve alana özel geliştirilen oluklu difüzör duvar panelleri akustiği destekliyor. Kavisli beton kirişler ve kirişlerin arasındaki delikli pirinç paneller; klima, aydınlatma ve yangın tesisatlarını gizleyerek teknik akustik gereksinimleri karşılıyor.

Göğe uzanan diyapozon kule, çan kulelerine atıfta bulunuyor.
Göğe uzanan diyapozon kule, çan kulelerine atıfta bulunuyor.
Aydınlatma ile sivri kemerlerin formu güçlendiriliyor.
Aydınlatma ile sivri kemerlerin formu güçlendiriliyor.

Palassis Architects’in Cadogan Song School için geliştirdiği proje, tarihi binaların statik açıdan korunmasına yönelik detaylar içeriyor. Binanın yer altında geliştirilen kısmı ile mevcut bina temelleri arasında su geçirmez ancak nefes alan bir boşluk oluşturuluyor. Böylelikle St. George Katedrali ile Burt Hall'un temellerinde nemle ilgili yaşanan önemli sorunlar çözülüyor.

İç mekan zemininde balıksırtı parke kullanılıyor.
İç mekan zemininde balıksırtı parke kullanılıyor.
Modern vitray yorumu iç mekanlara da yansıtılıyor.
Modern vitray yorumu iç mekanlara da yansıtılıyor.
Ana salon geniş ön cephe sayesinde bol miktarda gün ışığı alıyor.
Ana salon geniş ön cephe sayesinde bol miktarda gün ışığı alıyor.
Soyunma odasında minimal çizgiler hakim oluyor.
Soyunma odasında minimal çizgiler hakim oluyor.
Kesit.
Kesit.
Kesit.
Kesit.
Kesit.
Kesit.
Çatı planı.
Çatı planı.
Katedral zemin kot planı.
Katedral zemin kot planı.
Zemin planı.
Zemin planı.
Proje

Cadogan Song School

Mimar

Palassis Architects

Alan

200 m²

Yıl2017
Konum

Perth, Avustralya

Baş mimar

Kevin Palassis

Mühendislik

Fozdar Engineers

Danışman

Lucid Consulting, Inlite WA,Saltwood Designs

Fotoğraf

Bo Wong