Işığı odağına alan betonarme yapı: Deep Time Palace

Deep Time Palace.
Deep Time Palace.

Wutopia Lab tarafından tasarlanan Deep Time Palace, altı yıllık tasarım ve inşaatın ardından 18 Mayıs 2023 Uluslararası Müzeler Günü'nde tamamlanıyor ve hizmete açılıyor. Wutopia Lab'ın tasarladığı Deep Time Palace (Derin Zaman Sarayı) sanat müzesi, beton ve ışık kullanımıyla gelenek ve modernliği birleştiriyor.

Giriş holü.
Giriş holü.

Doğu Çin'de bir zamanlar endüstriyel bir bölge olan Changchun'un kalbinde, yenilikçi tasarım firması Wutopia Lab, Deep Time Palace ile kentsel dokuda dikkate değer bir dönüşüm ortaya çıkıyor.

Deep Time Palace, Kuzeydoğu Çin'deki en büyük açık beton binadır.
Deep Time Palace, Kuzeydoğu Çin'deki en büyük açık beton binadır.

Eskiden Doğu Asya'nın en gelişmiş şehri olarak saygın bir konuma sahip olan Changchun, önemli bir sanayi merkezi olmaya devam ediyor.

Doğal ışığı yeraltı boşluğuna yönlendiren ince kabuklu, kubbe formlu tavan pencereleri yerden zarif bir şekilde çıkıyor.
Doğal ışığı yeraltı boşluğuna yönlendiren ince kabuklu, kubbe formlu tavan pencereleri yerden zarif bir şekilde çıkıyor.

Tarihi Mançurya Rejimi Sarayı kompleksi ile Japon İşgali altındaki Kuzeydoğu Çin Tarihi Müzesi arasında yer alan Deep Time Palace, geleneksel mimari mirasın ortasında çağdaş bir tasarım sunuyor.

Şehrin eski ihtişamını yeniden canlandırma arayışındaki mimar, projede zarif kıvrımları ön planda tutuyor.

Giriş fuayesinin ulaştığı merdivenler.
Giriş fuayesinin ulaştığı merdivenler.

Sanat müzesi aynı zamanda, ziyaretçileri günlük yaşamdaki zamanın akışından kurtarmayı, tarihi ve hafızayı yeniden incelemeyi, varoluşun anlamını kavramayı hedefliyor.

Mimar, farklı zamansal ölçeklerin, tarih üzerine farklı perspektiflere yol açmasını Derin Zaman olarak adlandırıyor. Tüm müze, Derin Zaman temasında yaşam, tarih, çevre ve toplum arasındaki karmaşık bağlantıları yansıtıyor.

Eğrisel beton çatı formu geleneklere meydan okuyor.
Eğrisel beton çatı formu geleneklere meydan okuyor.

Sanat müzesinin özü, doğal ışığın varlığıyla şekilleniyor.

İkinci bodrum katta yer alan çift yükseklikteki sergi salonu.
İkinci bodrum katta yer alan çift yükseklikteki sergi salonu.

Yeraltı yapıları tipik olarak sığınak görevi görürken, doğal ışığın etkileşimi, müzenin ihtişamının ardında gizlenen derinliği ortaya çıkarıyor ve müzeye maneviyat ve kutsallık duygusu aşılıyor.

Müze mimarisine eklenen tavan pencereleriyle doğal ışığın etkileşimi, binanın her yerinde zamanın geçişinin deneyimlenmesine olanak tanıyor.nn
Müze mimarisine eklenen tavan pencereleriyle doğal ışığın etkileşimi, binanın her yerinde zamanın geçişinin deneyimlenmesine olanak tanıyor.nn

Mimar, derinlik duygusunu aktarmak için yeraltındaki yapıyı bir başlangıç noktası olarak kullanıyor. Ayrıca izleyicileri şaşırtacak bir ölçek sunarak zaman algısına meydan okuyor.

Yapı iki yeraltı seviyesinden oluşuyor.
Yapı iki yeraltı seviyesinden oluşuyor.

Basamaklardan aşağı inildiğinde sanat müzesinin ana salonuna ulaşılıyor ve geri dönüldüğünde zarif bir kemerle çerçevelenmiş sergi salonu görülüyor.

Doğal endüstriyel karakteri dolayısıyla mimar pürüzsüz beton kullanıyor.
Doğal endüstriyel karakteri dolayısıyla mimar pürüzsüz beton kullanıyor.

Mimarlar müzenin karmaşık işlevlerini ana mekânın her iki yanında gizleyerek sonsuzluğu çağrıştıran ana mekânın saflığı vurguluyor.

Sergi salonu.
Sergi salonu.

Mimar malzemeye olan aşinalığı ile birlikte çeliği, geniş açıklıklı, ince kabuklu, süpürülmüş yüzeyli beton kubbeleri şekillendirmek için kalıp olarak kullanıyor.

Işığın hacmini ve oyununu sergileyen iç mekanlar.
Işığın hacmini ve oyununu sergileyen iç mekanlar.
Sergi salonunun ana girişinin önünde zemine gömülü kavisli camlı tek katmanlı çelik hasır kabuk tasarlanıyor.nn
Sergi salonunun ana girişinin önünde zemine gömülü kavisli camlı tek katmanlı çelik hasır kabuk tasarlanıyor.nn
Koruyucu kaplama, beton yüzeyinde şeffaf bir sınır oluşturuyor ve ışığın varlığıyla beton parlak bir haleye dönüşüyor.
Koruyucu kaplama, beton yüzeyinde şeffaf bir sınır oluşturuyor ve ışığın varlığıyla beton parlak bir haleye dönüşüyor.

Sürekli çatı güney meydanında aniden bitiyor. Güney Meydanı'nda zemin kaldırılmış gibi görünüyor.

Güneyde yer alan giriş plazası.
Güneyde yer alan giriş plazası.
Sergi mekanları koridoru.
Sergi mekanları koridoru.

10.000 metrekarenin üzerinde bir alana yayılan anıtsal yapı, çevresiyle harmanlanıyor.

Projenin çevreyle beraber görünüşü.
Projenin çevreyle beraber görünüşü.

Mimar, yukarıdaki yerleşik ambiyansta herhangi bir değişiklik yapmaktan kaçınarak sanat müzesini gizliyor.

Projenin havadan görüntüsü.
Projenin havadan görüntüsü.
Giriş sirkülasyonunu gösteren diyagram.
Giriş sirkülasyonunu gösteren diyagram.
Vaziyet planı.
Vaziyet planı.
Birinci kat planı.
Birinci kat planı.
 Kesitler.
Kesitler.

Kuzeyden güneye 7,2 metrelik kot farkı bulunuyor. Sanat müzesinin kuzey tarafındaki maksimum gömme derinliği 17,67 metreye ulaşırken, güney taraftaki plaza girişinde ise 10,47 metreye ulaşıyor.

Kesitler.
Kesitler.
Kesit perspektif.
Kesit perspektif.
Görünüş.
Görünüş.
Proje

Deep Time Place

Mimarlar

Wutopia Lab

Alan

16650 m²

Yıl2023
Yer

Changchun, Çin

Fotoğraflar

CreatAR Images

Baş mimar

Ting Yu

Proje mimarı

He Huang

Proje yöneticisi

Shengrui Pu

Tasarım ekibi

Shengrui Pu, Dali Pan, Liran Sun, Jialin Xie

Peyzaj tasarımı

Changchun Bahçe Planlama Araştırma Enstitüsü Co.,Ltd.

Tasarım danışmanı

Minfei Wei, Binhai Miao, Zhun Zhang, Yanmin Qian, Xingchun Lin, Kejie Zhang

Aydınlatma danışmanı

Gradient Lighting Design / Chloe Zhang, Yanting Zang, Xiaodan Deng

İç mekandaki beton yüzeyin tasarımı

Jilin Wuyi Construction Co., Ltd. / Shanghai Hip-pop Architectural Decoration Design Co.,Ltd.