Masal dünyası: Le Bonny Garden

Le Bonny Garden.
Le Bonny Garden.

Küresel salgının patlak vermesi ve Avustralya’da çıkan orman yangınları üzerine insan, doğa ve hayvan ilişkisini gözden geçiren Fenhom·URO Mimarlık Ofisi, Le Bonny Garden’ı çocuklar ve ebeveynleri için tasarladı. Eğlenceli tasarımıyla dikkat çeken mekanın temel düşüncesini oynarken öğrenme, öğrenirken oynama metodu oluşturuyor.

Mekan Çin’in Çengdu şehrinde bulunuyor.
Mekan Çin’in Çengdu şehrinde bulunuyor.

Amerika Birleşik Devletleri'ndeki eğitimciler, çocukların özgürce büyümesine izin vermenin dünya çapında bir sorun haline geldiğini belirtiyor. Küreselleşmenin bir sonucu olarak ebeveynlerin çocuklarından beklentisinin giderek artması sonucunda entelektüel ve estetik eğitime başlamanın yaşı neredeyse 3’e düşmüş bulunmakta.

İç mekanda çocukların ihtiyacı olabilecek tüm detaylar düşünülüyor.
İç mekanda çocukların ihtiyacı olabilecek tüm detaylar düşünülüyor.

Fenhom·URO’nun baş mimarı, Harvard mezunu mimar ve iç mimar Zhang Ying, uygun mesafe duygusunun ebeveyn çocuk iletişiminin özü olduğuna inanıyor. Zhang Ying bu düşüncesini “Her bireyin ihtiyaç duyduğu kendine ait bir alanı ve sınırı vardır. Eğer aile ile çocuk arasındaki bu sınır çok yakın olursa çocuğun kendi bölgesini kaybedeceği düşüncesi anksiyeteye yol açabilir. Çok uzak etkileşimlerde ise iki taraf giderek yabancılaşabilir. Ebeveynler ve çocuklar arasındaki en iyi ilişki, birbirlerine arkadaşlık etmek, ancak birbirlerinin manevi alanına müdahale etmemektir.’’ sözleriyle açıklıyor.

Bu düşünce bağlamında duygusal tasarım prensibini benimseyen mimarlık ofisi, ebeveynler ve çocuklar arasındaki etkileşime odaklanıyor. Mekan organizasyonu yapılırken, çocukların günden güne mutsuzlaştığı bu düzende nasıl rahat bir ebeveyn olunur ve çalışma ile oyun arasında nasıl bir denge kurulur sorusunun cevabı aranıyor.

Projeye ‘ebeveyn-çocuk cenneti’ de deniyor.
Projeye ‘ebeveyn-çocuk cenneti’ de deniyor.

Mekanda vurgulanan dört farklı hayvan; aslan, fil, zebra ve papağan sırasıyla dört farklı kişilik özelliği taşıyor: iletişim, keşif, cesaret ve bilgelik.

4 farklı hayvan heykelinin yerleşimini gösteren renklendirilmiş plan.
4 farklı hayvan heykelinin yerleşimini gösteren renklendirilmiş plan.

Mekanda yumuşak, oval hatlar kullanılıyor.
Mekanda yumuşak, oval hatlar kullanılıyor.

Giriş ve çıkışın karşılıklı cephelerden yapıldığı geniş holde kuş kafesi şeklinde bir resepsiyon alanı bulunuyor. Tasarım ekibinin ironi katarak oluşturduğu bu alanda, telden yapılan kuşlar tavanda özgürce kanat çırparken, insan kafesin içine hapsediliyor.

Resepsiyon alanı.
Resepsiyon alanı.

“Kabuklu deniz canlılarının hayali dünyasında, insanlar kafesteki hayvanlardır, kuşlar ise kafesin dışında özgürce uçarlar. Bu tasvir çocuklara her şeyin doğadan başladığını ve doğanın tüm yaşamın temeli olduğunu öğretir. Eğer insan doğayı aşırı derecede sömürür ve avlanırsa zararın bir gün kendisine geleceğini bilmelidir.’’

Resepsiyonun 3 boyutlu taslak çizimi.
Resepsiyonun 3 boyutlu taslak çizimi.

Rekreasyon alanına giren kullanıcıları her köşede küçük hayvanlar karşılıyor. Çocuklar için sayısız etkinlik alanı bulunan Le Bonny’nin farklı bölgelerinde ebeveyn bekleme alanları oluşturuluyor. Bu sayede ailelerin çocuklarıyla iletişimleri kopmuyor ve çocuklar maceranın eğlencesini, birliktelik duygusunu ve ailelerinden gelen sevgiyi hissedebiliyorlar.

Mekanda çocukların kitap okuyabildikleri, diğer çocuklarla oynayabildikleri, hatta hikayeler anlatabildikleri çok sayıda alan bulunuyor.
Mekanda çocukların kitap okuyabildikleri, diğer çocuklarla oynayabildikleri, hatta hikayeler anlatabildikleri çok sayıda alan bulunuyor.

Alanın merkez sayılabilecek orta noktasında çocukların her an ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri ıslak hacimler ile bir vestiyer bulunuyor.

Tüm işlevler çocuk ergonomisine uygun olarak tasarlanıyor.
Tüm işlevler çocuk ergonomisine uygun olarak tasarlanıyor.

Gerdirilmiş filelerle oluşturulan ikinci kata okuma alanının bitişiğinde bulunan tırmanma tünelleriyle çıkılıyor. Mekan bir gökyüzü krallığı oluşturma düşüncesi ile beyaz ve şeffaf dokularla tamamlanıyor.

File kullanımı ebeveynlerin yukarıda oynayan çocuklarının hareketlerini izlemelerini kolaylaştırıyor.
File kullanımı ebeveynlerin yukarıda oynayan çocuklarının hareketlerini izlemelerini kolaylaştırıyor.

Tırmanma tüneli.
Tırmanma tüneli.

Şerit dokulu duvar kaplamaları mekanları birbirine bağlayan bütünleyici bir öge olarak kullanılıyor.
Şerit dokulu duvar kaplamaları mekanları birbirine bağlayan bütünleyici bir öge olarak kullanılıyor.

Top havuzunun üstünde birçok tünel ve penceresi olan ağaç ev bulunuyor.

Ağaç evden top havuzuna metal bir kaydırakla inilebiliyor.
Ağaç evden top havuzuna metal bir kaydırakla inilebiliyor.

Ahşap eve çıkan merdiven.
Ahşap eve çıkan merdiven.

Ağaç evin içi.
Ağaç evin içi.

Tırmanma duvarı.
Tırmanma duvarı.

Mekanın işlev çokluğunun sebep olabileceği görsel kalabalık, yumuşak renk ve doğal malzeme kullanımıyla hafifletiliyor. Bölümler arasında çocukların hayal güçlerini aktif olarak kullanıp farklı dünyalar kurabilecekleri boş alanlar bırakılıyor.

Tavan boyunca devam eden şerit tüller mekanı masalsı bir görüntüye kavuşturuyor.
Tavan boyunca devam eden şerit tüller mekanı masalsı bir görüntüye kavuşturuyor.

Plan.
Plan.

2.kat seviyesinin gösterildiği kesit.
2.kat seviyesinin gösterildiği kesit.

Bekleme alanının gösterildiği kesit.
Bekleme alanının gösterildiği kesit.

Kesit.
Kesit.

Cephe.
Cephe.

Detay çizimi.
Detay çizimi.

Proje

Le' Bonny Garden

Yer

Chengdu, Çin

Mimarlar

Fenhom·URO

Alan

800 m²

Yıl

2020

Fotoğraflar

SFAP, 404NF STUDIO

Üreticiler

Artelds, TAT MING DUVAR KAĞIDI

Baş mimar

Ying Zhang

Aydınlatma tasarımı

LP, G.art aydınlatma tasarımı