Ölüm ve yaşam arasındaki köprü: Başkan Mohammad Hanif Jame Camii

Caminin cephesinde kırmızı tuğla tercih ediliyor.
Caminin cephesinde kırmızı tuğla tercih ediliyor.

Geleneksel değerleri, modern felsefeyle bir arada tutan Başkan Mohammed Hanif Jame Camii, Shatotto Mimarlık tarafından tasarladı. Bulunduğu bölgede çok işlek bir ana yol ile Azimpur mezarlığı arasına inşa edilen yapı; ölüm ile yaşam arasındaki bağı temsil ediyor.

Başkan Mohammad Hanif Jame Camii.
Başkan Mohammad Hanif Jame Camii.

Camii, mezarlık ve ana cadde arasında kalıyor.
Camii, mezarlık ve ana cadde arasında kalıyor.

Bangladeş’in Dakka kentinde yer alan camii; yoğun ve sakin, eski ve yeni, klasik ve çağdaş kavramlarının harmanlandığı bir geçiş mekanı oluşturuyor.

Shan, belli zamanlarda ibadet alanı olarak kullanılabiliyor.
Shan, belli zamanlarda ibadet alanı olarak kullanılabiliyor.

Yapının, yaklaşık 400 yıl önce, Babürler tarafından inşa edilen Azam Şah Camii’nden esinlenilerek tasarlandığı belirtiliyor. Binanın girişinde bulunan "shan" adı verilen açık teras, esinlenilen yapının en büyük simgelerinden birini oluşturuyor. Shan; cuma namazı, bayram namazı ve diğer özel günler gibi, büyük cemaatlerin ağırlandığı zamanlarda ek ibadet alanı olarak hizmet veriyor. Normal günlerde ise kullanıcıların sosyalleşebileceği bir alana dönüşüyor.

Zemin katta, ana ibadet alanında kullanılan sütunlar ağaca benzetiliyor.
Zemin katta, ana ibadet alanında kullanılan sütunlar ağaca benzetiliyor.

Kadınlar için ayrılan ibadethane, birinci katta yer alıyor.
Kadınlar için ayrılan ibadethane, birinci katta yer alıyor.

Shan’a, güney tarafında bulunan caddeden giren insanları; sol tarafta erkekler için ayrılan ana ibadet alanı karşılıyor. Binanın sağ tarafına ise, kadınlar için ibadethane ve abdest alma yeri yerleştirilmiş. Bunlara ek olarak, sağ tarafta bulunan yapının zemininde, erkekler için bir abdest alma alanı ve imam için ayrılan bölüm yer alıyor.

Abdesthanenin bir bölümüne yerleştirilen havuzun üzeri açık bırakılarak, hem doğal havalandırma sağlanıyor hem de yağmur suyundan faydalanılıyor.
Abdesthanenin bir bölümüne yerleştirilen havuzun üzeri açık bırakılarak, hem doğal havalandırma sağlanıyor hem de yağmur suyundan faydalanılıyor.

Cami, orta kısımda shan olarak adlandırılan teras ile ikiye bölünüyor.
Cami, orta kısımda shan olarak adlandırılan teras ile ikiye bölünüyor.

Girişin hemen karşısında, camdan ve çelikten oluşan bir köprü tasarlanmış. Köprü, yapının kuzey tarafında yer alan mezarlığa bakıyor. Projenin mimarı Rafiq Azam, bu geçidin ölüm ve yaşam arasındaki perdeyi temsil ettiğini belirtiyor.

Erkekler için ayrılan ibadet alanı.
Erkekler için ayrılan ibadet alanı.

Ana salonda, geleneksel silindir kolonlar yerine, yapı için özel olarak tasarlanan başlıklı sütunlar kullanılıyor. Üzerlerinde bulunan levhalara doğru genişleyen bu sütunlarla ortam ağaçlarla dolu bir ormana benzetiliyor. Kuzey ve doğu cephelerinden doğal ışık alan ortam, aynı zamanda sütunlara eklenen halka ışıklarla da aydınlanıyor.

İmam için ayrılan zemini cam döşenmiş mihrap.
İmam için ayrılan zemini cam döşenmiş mihrap.

Alışılagelmiş camii tasarımlarından farklı olan bu yapıda mihrab (namaz esnasında imamın durduğu küçük girinti) tercih edilmiyor. Bunun yerine, tavan ve zemin boyunca buzlu cam döşeniyor. Bu tercihin altında yatan felsefeyi mimar şu şekilde açıklıyor: "Üstteki cam sayesinde gökyüzünden gelen ışık doğrudan imamın üzerine parlarken; aşağıya yerleştirilen buzlu cam, imamın üstlendiği rolün saflığını temsil eden bir su kütlesini simgeliyor."

Yapı işlek bir cadde üzerinde yer alıyor.
Yapı işlek bir cadde üzerinde yer alıyor.

Tuğla ve betonun hakim olduğu yapıda, yerel materyal kullanımına özen gösteriliyor. Bu malzemeler aynı zamanda, Dakka’nın tropikal iklimine uyum sağlıyor. Mimar bu projede; yerel olarak üretilen, ekonomik ve sürdürülebilir malzemelerin kullanılmasına dikkat edildiğinden bahsediyor.

Yapının girişinde, güneybatı köşesinde dikdörtgen forma sahip bir minare yer alıyor.
Yapının girişinde, güneybatı köşesinde dikdörtgen forma sahip bir minare yer alıyor.

Yapının batı tarafında kırmızı tuğlalar tercih edilmiş.
Yapının batı tarafında kırmızı tuğlalar tercih edilmiş.

Çağdaş formların kullanıldığı bu camide; tasarım aşamasından uygulamaya kadar karşılaşılan her seçimde, geleneksel fikirlere bağlı kalınmasına dikkat ediliyor. Aynı zamanda hem fonksiyon, hem de düşünce açısından modern standartlara ulaştırılması hedefleniyor.

Yapının girişinde bulunan minare.
Yapının girişinde bulunan minare.

Shatotta’nun baş mimarı olan Rafiq Azam, projeyle ilgili düşüncelerini şu cümlelerle aktarıyor: "Bir cami tasarımının arkasındaki felsefe; dua etmek, düşünmek ve tövbe etmek için bir alan oluşturmaktır."

Proje

Mayor Mohammad Hanif Jame Mosque

Yeri

Azimpur, Dakka, Bangladeş

Mimarı

Shatotto

Tasarım ekibi

Ikramoon Nisa, Mohammad Akter Hossen, Mohiminul Islam

Peyzaj mimarı

Rafiq Azam

Toplam inşaat alanı

1532 m²

Tamamlanma yılı

2018