Tarihi avluyu kaplayan altın renkli örtü: Gold Digger

Gold Digger.
Gold Digger.

Gold Digger Enstalasyonu, A Cel Obert’in bir parçası olarak Nicola Baldassarre, Salvatore Dentamaro, Francesco Di Salvo ve Ilyass Erraklaouy tarafından geliştirildi. Termal örtülerden meydana gelen enstalasyon, insanların merak ve keşif duygusunu harekete geçiriyor. Tasarım, son zamanlarda unutulan tarihi yapının tekrar hayata kazandırılmasını amaçlıyor.

16. yüzyıldan kalma avlu altın renkli bir örtüyle kaplanıyor.
16. yüzyıldan kalma avlu altın renkli bir örtüyle kaplanıyor.

Gold Digger enstalasyonla, insanların merak ve keşif dünyasını harekete geçirmeyi hedefliyor. Enstalasyon, “A Cel Obert" festivalinin 2021 yılında düzenlenen versiyonunda yer alıyor. Festival, İspanya’nın kuzeydoğusundaki Tortosa şehrinde 2014'ten beri her yıl düzenlenerek çeşitli enstalasyonlar içeriyor.

İnsanlar deliklerden kafalarını sokarak farklı açılardan enstalasyonu deneyimliyor.
İnsanlar deliklerden kafalarını sokarak farklı açılardan enstalasyonu deneyimliyor.

A Cel Obert" festivali, tarihi mekanlarla yeni sanatsal tasarımları bir arada kullanarak şehrin saklı kalmış mimari mirasını öne çıkarmayı amaçlıyor. Saklı kalmış tarihi binalar, modern sanat eserleri için bir sahne oluşturuyor. Günümüz tasarımları ile geçmiş yüzyıllardan kalma mimari tekrardan hareketleniyor.

Avlunun merkezindeki kuyu, örtüyü delerek kendini gösteriyor.
Avlunun merkezindeki kuyu, örtüyü delerek kendini gösteriyor.

Gold Digger enstalasyonu, Els Reials Col·legis'te yer alıyor. Tarihi yapı uzun yıllar boyunca, İber Yarımadası’nın yerel Müslüman halkı Morolar tarafından eğitim amaçlı kullanılıyor. 16. yüzyılda inşa edilen yapı, tarih boyunca şehrin ekonomik ve sosyal yaşamını önemli ölçüde besliyor.

Örtü tüm avlu zeminini ve dört duvarını kaplıyor.
Örtü tüm avlu zeminini ve dört duvarını kaplıyor.

Enstalasyon, 112 adet termal battaniyenin birleştirilmesiyle oluşturulan büyük bir örtüden meydana geliyor. Dev örtü tüm avluyu kaplıyor. Tasarım, malzemenin doğal kalitesini vurgulamayı amaçlıyor. Sıcak ile soğuk, ışık ile gölge, altın ile gümüş gibi farklı uçlar arasındaki ikiliği sembolize eden yüzleri ortaya çıkarıyor. Termal örtünün altın renkli tarafı avlunun iç kısmına, gümüş tarafı ise binaya bakıyor. Böylece örtü, avlunun içi ve dışı arasında net bir kromatik fark tanımlıyor.

Tarihi yapı, kare plandan meydana geliyor.
Tarihi yapı, kare plandan meydana geliyor.
Örtünün altı, deliklerden sızan ışıkla aydınlanıyor.
Örtünün altı, deliklerden sızan ışıkla aydınlanıyor.

Örtü, avlu zemininden 1,30 metre yukarıda kalacak şekilde asılıyor. Örtü üzerinde 12 tane 60 santimetre çapında dairesel delikler açılıyor. Işık bu noktalardan örtünün altına nüfuz ederek iç yüzeyin parlamasına yardımcı oluyor. Bu delikler mimari eserdeki heykellerin gözükmesini sağlarken ziyaretçileri enstalasyonun bir parçası haline getiriyor.

Birinci katın kemerli açık koridoru avluya bakıyor.
Birinci katın kemerli açık koridoru avluya bakıyor.

Ziyaretçiler, enstalasyona girdiğinde ilk olarak örtünün gümüş yüzeyinin oluşturduğu karanlık ve soğuk alanı deneyimliyor. Deliklerden süzülen ışık, ziyaretçiyi diğer tarafta ne olduğunu keşfetmeye çağırıyor. Işığa ulaşmak ve delikten başını çıkarmak için insanların eğilerek örtünün altına adım atması gerekiyor. Deliklerden birinden bakan ziyaretçi, örtünün altın yüzeyinin oluşturduğu parlak ve aydınlık dünyayı görüyor. Tortosa'daki sürekli olan esinti örtüyü hareket ettiriyor ve yeni ışık yansımaları ile okyanus dalgalarını anımsatan bir ses oluşuyor.

Delikler arasında görsel temas sağlanıyor.
Delikler arasında görsel temas sağlanıyor.
Konsept gösterimi.
Konsept gösterimi.

Enstalasyonun rengi ve etkisi günün saatine göre çeşitlilik gösteriyor. Öğle saatlerinde doğrudan yukarıdan düşen ışık, kumaşa yansıyarak gerçek anlamda parıldama oluşturuyor. Gün batımında ise kumaşın altın rengi pembe gibi yeni tonlar yansıtıyor.

Altın sarısı örtü parlayarak avluya ışık saçıyor.
Altın sarısı örtü parlayarak avluya ışık saçıyor.
Örtü, tarihi doku ile kontrast oluşturuyor.
Örtü, tarihi doku ile kontrast oluşturuyor.
Yapı, yoğun tarihi doku içerisinde konumlanıyor.
Yapı, yoğun tarihi doku içerisinde konumlanıyor.
Delikler tarihi heykelleri gösteriyor.
Delikler tarihi heykelleri gösteriyor.
Aksonometrik kesit.
Aksonometrik kesit.
Plan.
Plan.
Vaziyet planı.
Vaziyet planı.
Proje

Gold Digger

Mimar

Francesco Di Salvo, IlyassErraklaouy, Nicola Baldassarre, Salvatore Dentamaro

Konum

Tortosa, İspanya

Alan

125 m²

Yıl2021
Fotoğraf

Antonio Bouzas Barcala