Yarı ev yarı bahçe: Villa Fifty Fifty

Villa Fifty Fifty.
Villa Fifty Fifty.

Studioninedots, Hollanda’nın Eindhoven şehrinin ormanlık alanında bir konut tasarımı gerçekleştiriyor. Hacimlerin açık ve kapalı alanlar arasında değiştiği, yaşamın iç mekanlar kadar dış mekanlarda da devam ettiği bir pavyon olarak tasarlanan Villa Fifty Fifty, bölgenin endüstriyel mirasından referans alıyor.

Bir gri renk paletine ve değişen dokulara sahip endüstriyel malzemeler, iç ve dış mekan arasındaki sınırları bulanıklaştırıyor.
Bir gri renk paletine ve değişen dokulara sahip endüstriyel malzemeler, iç ve dış mekan arasındaki sınırları bulanıklaştırıyor.

10 yıl önce 4 ortak tarafından kurulan Amsterdam merkezli bir mimari tasarım stüdyosu olan Studioninedots, Hollanda'nın Eindhoven şehrindeki yeni bir yerleşim bölgesinde, doğayla iç içe yaşama arzusu olan genç bir aile için Villa Fifty Fifty adlı bu konutu tasarlıyor.

Yaşam alanı ve mutfak arasında yer alan avlu.
Yaşam alanı ve mutfak arasında yer alan avlu.

Yapı, elektronik markası Philips'in eskiden sahip olduğu fabrikalara ev sahipliği yapan, orman ve sanayi bölgesi ile çevrili yeni bir mahalle olan Strijp R'de bulunuyor.

Villa Fifty Fifty’nin bulunduğu arazi, bir ev ve büyük bir bahçenin tasarlanabileceği bir büyüklükte olduğu için tercih ediliyor.
Villa Fifty Fifty’nin bulunduğu arazi, bir ev ve büyük bir bahçenin tasarlanabileceği bir büyüklükte olduğu için tercih ediliyor.

Studioninedots, öncelikle yapıyı arazinin sınırlarına kadar uzatıyor. Daha sonra vaziyet planını, 240 metrekaresi iç mekandaki yaşam alanlarını, 240 metrekaresi de avluları içeren bahçe kısmı olacak şekilde ayrıştırıyor.

Açık ve kapalı alanın bu eşit dengesi, mülke adı olan Villa Fifty-Fifty'yi veriyor.
Açık ve kapalı alanın bu eşit dengesi, mülke adı olan Villa Fifty-Fifty'yi veriyor.

Studioninedots mimarları: "Denediğimiz şey, dış mekanları içerisi kadar önemli hale getirerek geleneksel konut düzenini yeniden var etmekti. Bunu yapmanın tek yolu, bir satranç tahtasında olduğu gibi bölgeleri eşit düşünmekti." diyerek projenin çıkış noktasını anlatıyor.

Kulenin alüminyum kaplamasındaki küçük desenli deliklerle ise arsanın önceki işlevine bir gönderme yapılıyor. Gece vakti, bu delikler ışığın geçmesine izin vererek alüminyum kulede bir fener etkisi oluşturuyor.
Kulenin alüminyum kaplamasındaki küçük desenli deliklerle ise arsanın önceki işlevine bir gönderme yapılıyor. Gece vakti, bu delikler ışığın geçmesine izin vererek alüminyum kulede bir fener etkisi oluşturuyor.

Arazi sınırlarını koruyan çok yönlü pavyonlar ve dış avlular yaklaşık olarak eşit büyüklükte ve birbirlerinden bağımsız olmaları için rastgele düzenleniyor.

Pavyonların bazıları açık veya kısmen korunaklı bırakılmış, bazıları ise tamamen cam veya opak duvarlarla kaplanmış. Bu farklı tasarımlar, her birine kendine özgü bir atmosfer ve doğal ışık görüntüsü veriyor.
Pavyonların bazıları açık veya kısmen korunaklı bırakılmış, bazıları ise tamamen cam veya opak duvarlarla kaplanmış. Bu farklı tasarımlar, her birine kendine özgü bir atmosfer ve doğal ışık görüntüsü veriyor.

Proje; bahçe boyunca uzanan, bina ile peyzaj arasındaki ilişkiyi öne çıkaran ve iç mekan ile dış mekan arasında sıra dışı bir bağlantı kuran bir konutla sonuçlanıyor.

Giriş; pavyon ve kulenin kesiştiği noktada yer alıyor.
Giriş; pavyon ve kulenin kesiştiği noktada yer alıyor.

Yapı, iki yatay düzlem arasında yer alan bir dizi hacimden oluşuyor. Projede işlevler hem yatay hem de dikey olarak düzenleniyor. Ortak aile ve ebeveyn alanları zemin katta bulunurken, çocukların kendi odaları kulede yer alıyor. Kule hacmi, ikiz kız kardeşlere daha fazla mahremiyet ve özel alan sağlayan küçük bir ev olarak tasarlanıyor.

Villanın ortasındaki büyük ağaç, çevredeki mekanlarla görsel bağlantı oluşturuyor.
Villanın ortasındaki büyük ağaç, çevredeki mekanlarla görsel bağlantı oluşturuyor.

Belediye yönetmeliğinde, her mal sahibinden arsasına bir ağaç koyması isteniyor. Tasarımcılar, ağacı bahçenin kenarına bir yere yerleştirmek yerine projenin merkezine konumlandırmayı tercih ediyor. Böylece ağaç, tüm mekanlardan görünüyor ve kullanıcılarla daha fazla etkileşime geçebiliyor.

Hacimler, çeşitli çatı açıklıklarıyla geçirgen bir yapı sunuyor.
Hacimler, çeşitli çatı açıklıklarıyla geçirgen bir yapı sunuyor.

Projedeki sırlı banyo karoları; yatak odası ve ofis alanının duvarlarını süslüyor. Yuvarlak kulübe, yarı saydam oluklu polikarbonat bir malzemeden yapılıyor.

Konsept diyagramı.
Konsept diyagramı.

Parlatılmış alüminyumla sarılmış kule, karşısındaki manzarayı zarif bir şekilde yansıtıyor. Kule için değişen mevsimleri yansıtan kamufle edilmiş bir yüzey oluşturuluyor.

Zemin kat planı.
Zemin kat planı.

2020 yılının yazında tamamlanan proje, kullanılan malzemelerle bölgenin tarihine endüstriyel bir estetik algı kazandırıyor.

Üst kat planı.
Üst kat planı.

Proje

Villa Fifty Fifty

Yer

Strijp-R, Eindhoven, Hollanda

Mimar

Studioninedots

Tasarım ekibi

Albert Herder, Vincent van der Klei, Arie van der Neut, Metin van Zijl, Jurjen van der Horst, Leire Baraja Rodriguez, Ruben Visser, Laura Berasaluce.

Peyzaj tasarımı

Stüdyo Frank Heijligers & Buijtels

Alan

240 m²

Yıl

2018- 2020

Fotoğraflar

Frans Parthesius