Ivan Ayvazovski'nin gözünden İstanbul 🌕⠀
📌 Osmanlı Devleti, Batılılaşma adına ilk adımı Sultan Abdülmecid döneminde Tanzimat Fermanı ile atar. Demokratikleşme, modernleşme ve merkezileşme sürecinde resim sanatına olan ilgi de artar. Dolmabahçe Sarayı Batılı zevkine göre dekore edilir, sarayın duvarları için Batılı sanatçılardan resimler sipariş edilir. Bazı ressamlar ise bizzat padişah tarafından İstanbul'a davet edilirler.
1-7
📌 Osmanlı Devleti, Batılılaşma adına ilk adımı Sultan Abdülmecid döneminde Tanzimat Fermanı ile atar. Demokratikleşme, modernleşme ve merkezileşme sürecinde resim sanatına olan ilgi de artar.
2-7
Dolmabahçe Sarayı Batılı zevkine göre dekore edilir, sarayın duvarları için Batılı sanatçılardan resimler sipariş edilir. Bazı ressamlar ise bizzat padişah tarafından İstanbul’a davet edilirler.⠀
3-7
🖼 1845 yılında Rus Donanmasında görevli olarak İstanbul’a ilk gelişinde yaptığı resimlerle Sultan Abdülmecid’in ilgisini çeken Ayvazovski, ileride tablolara dönüşecek birçok eskizle Rusya’ya döndüğünde bunların bir kısmı sarayın duvarlarına asılır. ⠀
4-7
Ayvazovski, Sultan Abdülaziz’in sanata olan tutkusunu Ebuziya Teyfik Bey’e söyle anlatmıştı:
5-7
"Sultan Abdülaziz’den resimlerim karşılığında aldığım ihsanı, hiçbir hükümdardan almadım. Fakat padişahın bende cihan hazineleri ile değişmeyeceğim bir yadigârı vardır ki, yegâne iftiharımdır. Bu bana sipariş etmiş oldukları, bir sandal numunesidir. Kırmızı kalemle dört beş çizgiden ibarettir. Ben bir ressamım. Pek çok çizim görmüş olmama rağmen dünyada, bir sandalın böyle halini dört çizgi ile gösteren hiçbir ressam görmedim."⠀
6-7
👨🏻🎨 Aivazovsky, 1874 yılında Sultan Abdülaziz’in davetiyle İstanbul’a dördüncü ve son kez geldiğinde Sultan Abdülaziz ondan Dolmabahçe Sarayı için İstanbul ve Boğaz manzaralı 30 resim sipariş eder. Mimarbaşı Sarkis Balyan'ın Kuruçeşme’deki konağında misafir edilerek tabloları hazırlar. 10 Ekim 1874’te İstanbul’da bulunurken, genç ressamlara nasihat olarak şunları söyler:
7-7