Röportaj "Mimarlık sosyal ve kültürel bir faaliyettir."
Murat Küçük, Röportaj, 2018.
VİDEONUN BAŞLAMASINA SN. KALDI
Mimar

Murat Küçük

"Mimarlık sosyal ve kültürel bir faaliyettir."

Ülkemizdeki maket mimarisinin en önemli isimlerinden mimar Murat Küçük; mimarlık serüvenini, maket mimarisinin tüm inceliklerini, bir projede olmazsa olmazlarını ve daha birçok konuyla alakalı düşüncelerini GZT okurlarıyla paylaştı.

RÖPORTAJ : CİHAN DAMLA FOTOGRAF : MELİH ŞAHİN GZT 12 EYLÜL 2018, ÇARŞAMBA 4 DAKİKADA OKUNUR

Mimarlık serüveninizden ve bugünkü faaliyetlerinizden bahseder misiniz? 1993 yılında Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü'nden mezun oldum. Benim mezuniyetim biraz uzun sürdü. 10 yıllık bir öğrencilik hayatım oldu ama ben o hayatımdan gayet memnundum. Bana öğrencilik yıllarımda epeyce bir mesleki deneyim kazandırdı. Ankara’da uzun süre mimar olarak çalıştıktan sonra öğrencilik yıllarımda da maket konusunda becerikli olduğumu fark edip Ankara'da bir maket atölyesinde maket yapmaya başladım. Önce kendi kendime yaparken daha sonra profesyonel olarak yapmaya başladım. 1999 yılında Ankara’dan İstanbul’a taşındım. İstanbul’a taşındıktan sonra bir süre bir mimarlık ofisinde, ofisin maket yükünü taşıyacak bir iş geliştirdik. Daha sonra ise 2001 yılında tamamen kendime ait bir maket atölyesi kurarak mimarlıkta maket alanında çalışmalar yürütmeye başladım. Bugün tamamen maket sektöründe gayrimenkul firmalarına, mimarlık ofislerine, inşaat firmalarına, kamu dairelerine tamamen maket konusunda yardımcı olmaya çalışıyoruz. Bu çalışmalar sırasında çok farklı türden maketler de gelmektedir. Fakat biz bu maketlerin mimari olanlarını tercih ediyoruz. Bunlar büyük iş merkezleri, devlet daireleri, büyük gayrimenkul inşaat konut maketleri olabiliyorlar. Yaptığımız çalışmalar daha çok konut sektöründeki son gelişmelerden dolayı ağırlıklı konut maketleri olsa da kültür merkezleri ve kentsel özellikli maketler de olabilmektedir.

1964 yılında doğdu.
1964 yılında doğdu.

Projemi anlatırken kendimi maketle daha iyi ifade ettiğimi fark ettim.

Maket yapmayı kimden öğrendiniz? Öğrencilik döneminde mimarlık faaliyetleri içerisinde maket öğrenimin bir parçasıdır. Projenizi anlatırken maket yapmak zorundasınız. Ben kendi projemi anlatırken maketle kendimi daha iyi ifade ettiğimi fark ettim. Bunun üzerine buradan bir tecrübe ile yola çıkıp Ankara’daki bizden önce maket yapmaya başlamış maket atölyesinde onlara yardım etmeye başladım. Daha sonra bu işten keyif aldığımı görünce de tamamen bu alana yöneldim.

Maket herkesin düşüncelerini anlatmak için kolay bir araçtır.

Mimari maketler neden önemlidir? Mimari çalışmalarda mimar düşüncesini ifade ederken mimari çizim dediğimiz iki boyutlu çalışmalarla anlattığı gibi aynı zaman da görsel, animasyon, 3D dediğimiz sunumlar da yapmaktadır. Ancak böyle sunumlar olmasına rağmen maket herkesin düşüncelerini anlatmak için çok kolay bir araçtır. 3 boyutlu olması, etrafında gizlenebilir olması ve kolay algılanması bakımından maket çok önemli bir hale geliyor. Aslında maket farklı ölçeklerde yapılacak olan dünyanın temsili anlamına geliyor. Tabi bu temsil sırasında eğer bu çalışma mesleki olarak bir aktarım aracıysa daha soyut yapılabiliyor. Ancak mesleki olmayan çalışmalarda, satış pazarlama stratejisinde yer alıyorsa yapılacak maket daha çok inşa edilecek bina ya da yapı grubunun çok benzerinin belli ölçeklerde ufaltılması ile yapılıyor. O zaman da malzeme ve renklendirmeler gerçeğe oldukça yaklaşıyor. Böylece insanların yapılacak olan yere dair fikirlerini ve algılamalarını kolaylaştırıyor.

Mimari maketler neden önemlidir?
VİDEO / 03:58
Mimari maketler neden önemlidir?
Ülkemizdeki maket mimarisinin en önemli isimlerinden mimar Murat Küçük; mimarlık serüvenini, maket mimarisinin tüm inceliklerini, bir projede olmazsa olmazlarını ve daha birçok konuyla alakalı düşüncelerini GZT okurlarıyla paylaştı.



Bir mimari projede olmazsa olmazlarınız nelerdir? Mimari faaliyetlerin son yıllarda maket sektöründe yer aldığımız için projelerde bizim için en önemli olan şey çevreye uyumdur. Bu bizim için çok önemlidir. Bunu biz tasarlamadığımız için gelen projelerde bu maketleri yaparken çevre ile uyumun nasıl olduğuna, insanların burada yaşarken mutlu olup olamayacaklarını değerlendirebiliyoruz. Bir başka konu da inşaat maliyetlerin çok yüksek olmasıdır. Lükse doğru yol alan yapılarda içten bir üzüntü duymaktayız.

Kariyeriniz süresince yenilikleri nasıl takip ettiniz? Proje maketleri yaparken kullandığımız malzemeler Türkiye’de bulunabildiği gibi yurt dışında yıllardır bu işler yapıldığı için Avrupa’nın birçok kentinde bu maket malzemeleri satılmaktadır. Biz de vakit buldukça bu malzemeleri öğrenmek, orada bu maket çalışmalarının nasıl yapıldığını anlayabilmek amacı ile geziler yapıyoruz. Bu gezilerin bazıları yurt dışındaki gayrimenkul geliştirme fuarları ve emlak fuarları olduğu gibi şehirlere yaptığımız gezilerde maket malzemelerini elde ederken o şehirlerde bulunan bazı maket atölyelerine ziyaretlerde bulunuyoruz. Görüş alışverişleri yapıyoruz. Özellikle dünyanın dört bir yanından maketlerin geldiği fuarlar bizim için büyük bir deneyim alanı teşkil ediyor. Yapılan çalışmaları fotoğraflayarak, yakından inceleyerek kendimize bunu nasıl katkı yapıp Türkiye’de yeniden dönüştürüp nasıl uygularız diye düşünüyoruz. Deneyim sahibi olmaya çalışıyoruz.

 Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü'nden mezun oldu.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü'nden mezun oldu.
Atölye K & Maket Atölyesi adında bir maket yapım atölyesi kurdu.
Atölye K & Maket Atölyesi adında bir maket yapım atölyesi kurdu.

Bir mimar olarak hayatınızı, zamanınızı nasıl tasarlıyorsunuz? Türkiye’de özel sektörde çalışan her insan için zor bir soru. Çünkü kendi işiniz de olsa
haftanın 5 günü yapmanız gereken çalışmalar var. O çalışmalar da özellikle maket sektörü, mimarlık alanın da hep ucu ucuna yetişmesi gereken işler olduğu için mesai saatlerinin bazen çok dışına çıkan, geceler boyu çalışmalar olabiliyor. Yine de insan yaşlandıkça biraz kendine ve ailesine vakit ayırmaya çalışıyor. Mümkün olduğu kadar ya yurt dışı gezileri ya da dinlenmek için vakit bulduğumuz kadar gezmeye çalışıyoruz. Müzeler, resim galerileri gibi yerleri gezmeyi seviyorum. Eğer daha geniş bir gezme zamanımız olursa mimariden kopmamak için yurt dışındaki mimari eserleri ziyaret ediyorum. Bu eserler yeni olduğu gibi eski çağdaş mimari örnekleri de olabiliyor. Gezip onlar hakkında birebir deneyim sahibi olmak, görmek bizi mutlu ediyor.

Kariyeriniz süresince yenilikleri nasıl takip ettiniz?
VİDEO / 03:04
Kariyeriniz süresince yenilikleri nasıl takip ettiniz?
Ülkemizdeki maket mimarisinin en önemli isimlerinden mimar Murat Küçük; mimarlık serüvenini, maket mimarisinin tüm inceliklerini, bir projede olmazsa olmazlarını ve daha birçok konuyla alakalı düşüncelerini GZT okurlarıyla paylaştı.

Türkiye’de maket mimarı olmak hakkında neler söyleyebilirsiniz? Şikâyetçi olduğunuz ya da memnun olduğunuz noktalardan kısaca bahseder misiniz? Böyle bir şey yapmak gerçekten zor. Önce mimari olarak eğitim alıyorsunuz. Çünkü Türkiye’de maket alanında eğitim yok ama dünyada var. Dünyada liseden sonra hatta lise de dâhil maket eğitimi veren okullar, yapılanmalar var ama Türkiye’de yok. O zaman mecburen Türkiye’de mimarlık eğitiminizden sonra bu alana geçtiğiniz de daha çok sektörde alaylı tabir ettiğiniz hasbel kader karşılaştığınız bu işle uğraşan insanlar olduğu gibi teknik okullardan, inşaat meslek liselerinden inşaat teknikerleri, grafikerler olabiliyor. Biz bu alanda çalışmayı tercih eden insanlarla çalışıyoruz. İlk başta bu konuda ön bir eğitim vermek durumda olabiliyoruz. Bu eğitim sırasında kendi atölyemizin bu işe nasıl baktığını ve yaptığımız işlerdeki hassasiyetimizi anlatmaya çalışıyoruz. Bu süreç içerisinde atölyemiz bir okul haline geliyor. Yıllar geçtikçe bu tecrübeler insanlara maket için bir yol açıyor. Bazen bizim atölyemizde epeyce bir tecrübe sahibi olan arkadaşlarımız kendilerine bir atölye açmaya çalışıyorlar. Tabi bu kolay bir şey değil. Çünkü yeni bir iş alanı, bunun sorumluklarını almak, işlerini zamanında bitirmek, müşteri memnun etmek kolay bir şey değil. Kendi yaptığınız ürünün hem sizi hem müşteriyi tatmin ediyor olması lazım. Kolay bir şey değil ama bu çalışmaları sürdürmeye çalışıyoruz.

Katıldığı konferans ve söyleşilerle genç mimarlara tecrübesini aktarmaya devam ediyor.
Katıldığı konferans ve söyleşilerle genç mimarlara tecrübesini aktarmaya devam ediyor.

Son olarak genç mimarlara önerileriniz nelerdir? Mimarlık diğer alanlardaki gibi bir eğitim değildir. Mimarlık sosyal ve kültürel bir faaliyettir. Mümkün olduğu kadar öğrencilik hayatlarında dünyayı açılmaları, dünyayı gezmeleri ve deneyim sahibi olmaları gerekiyor. Çünkü mimarlık faaliyeti yeryüzünde birebir gözleyebileceğiniz ve inşai bir faaliyettir. Çevreyi oluşturan bir meslektir. Bu yüzden ne kadar çok gezerlerse ne kadar deneyim sahibi olabileceklerini fark ederler. Gözlem yapmak o gözlemlerden deneyim çıkarmak önemlidir. En önemlisi ise okumaktır. Çünkü gezmediğiniz zaman gezemediğiniz yerler hakkında da okuyarak bilgi sahibi oluyorsunuz. Burada en önemli şey gezmek ve görmektir.

Genç mimarlara önerileriniz nelerdir?
VİDEO / 02:43
Genç mimarlara önerileriniz nelerdir?
Ülkemizdeki maket mimarisinin en önemli isimlerinden mimar Murat Küçük; mimarlık serüvenini, maket mimarisinin tüm inceliklerini, bir projede olmazsa olmazlarını ve daha birçok konuyla alakalı düşüncelerini GZT okurlarıyla paylaştı.

CİHAN DAMLA GZT Editörü

GZT Röportaj’ın sorumlu editörü olarak görev yapıyor. GZT’de Açık Pencere isimli programı hazırlayıp sundu. Her hafta alanında önemli kişilerle röportaj yapan Cihan’a cihan.damla@gzt.com adresinden ulaşabilirsiniz.

YUKARI DÖNÜN

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz