Gökkuşağının içinde bir yapı: Beatified Restituta Kilisesi

Beatified Restituta Kilisesi.
Beatified Restituta Kilisesi.

Mimarlık stüdyosu Atelier Štěpán, Çek Cumhuriyeti'nin Brno kentinde, dairesel gökkuşağı penceresine sahip rengarenk bir kilise tasarladı.

Beatified Restituta Kilisesi olarak adlandırılan kilise, Mimar Marek Jan Štěpán’ın düşüncelerini 30 yıl boyunca meşgul etti. Kilisenin inşa edilme fikri ilk olarak 1968’in rahat atmosferinde ortaya çıktı ancak gerçekleştirilmesi 50 yıl sonra oldu.

Beatified Restituta Kilisesi.
Beatified Restituta Kilisesi.

Čertova rokle vadisinin ağzında, yüksek beton apartmanlarla kaplı konut arazisinin kalbinde inşa edilen bu kilise bulunduğu konumdan yaklaşık 1,5 km uzakta doğmuş Marie Restituta’ya adandı.

Beatified Restituta Kilisesi ve çevre ilişkisi.
Beatified Restituta Kilisesi ve çevre ilişkisi.

Stüdyo, kilisenin büyüklük bakımından çevredeki apartmanlarla rekabet edemeyeceğini, bu yüzden karmaşık olmayan temel geometrik şekiller kullanılarak tasarlandığını dile getirdi.

Beatified Restituta Kilisesi.
Beatified Restituta Kilisesi.

Beatified Restituta Kilisesi girişi.
Beatified Restituta Kilisesi girişi.

Kutsal mahalleyi tanımlayan arsa üzerinde dikdörtgen bir plato oluşturuldu. Platoda dairesel kilise, üçgen kule ve Zdeněk Bureš tarafından tasarlanan dikdörtgen şeklinde manevi bir merkezin yer aldığı, üç temel geometrik şekli temsil eden kütleler bulunuyordu.

Kilise, yeryüzü ve geçiciliği ifade eden kare şekli yerine cennetin ve sonsuzluğun sembolü olan dairesel şekilde planlandı. Bu dairesel form dine birçok atıfta bulunmanın yanı sıra, toplu konut alanında bir durak oluşturarak insanların günlük koşuşturmadan kaçabileceği, dinlenebileceği ve kendilerini hatırlayabileceği manevi bir odak noktasını temsil ediyordu.

Kilise duvarı ve üçgen açıklık.
Kilise duvarı ve üçgen açıklık.

Kilisenin sol tarafında bulunan ibadet alanı, yukarıdan aydınlatılan yüksek bir apsis içerisinde yer alıyor. Kilise duvarı bu noktada üçgen bir açıklıkla yırtılmış ve Kudüs tapınağı perdesindeki yırtığa gönderme yapıldı.

Kilise iç mekanı.
Kilise iç mekanı.

Kilise iç mekanı.
Kilise iç mekanı.

Kilise iç mekanı.
Kilise iç mekanı.

Kilisenin iç kısmı maneviyatın hissedildiği bir iç evren oluşturuyor. Ziyaretçilerin bu iç evrende anne karnındaymış gibi güvende ve dış dünya tarafından rahatsız edilmediklerini hissetmeleri amaçlandı.

Çatının altında bulunan ve kiliseyi kapsayan renkli dairesel pencere, cennetin Lesná’nın üzerinde olduğuna dair mecazi fikri somutlaştırıyor.
Çatının altında bulunan ve kiliseyi kapsayan renkli dairesel pencere, cennetin Lesná’nın üzerinde olduğuna dair mecazi fikri somutlaştırıyor.

Renkli dairesel pencereye farklı bir bakış.
Renkli dairesel pencereye farklı bir bakış.

Pencere 80 metre uzunluğunda. Dairesel gökkuşağı uçaklardan ve yüksek yerlerden gözlemlenebiliyor.

Yapının keskin olmayan formu, üstteki pencereden gelen gün ışığının sert gölgeler oluşturmadan dolaylı ve yumuşak bir şekilde iç mekâna girmesini sağlıyor.
Yapının keskin olmayan formu, üstteki pencereden gelen gün ışığının sert gölgeler oluşturmadan dolaylı ve yumuşak bir şekilde iç mekâna girmesini sağlıyor.

Kilise iç mekanı.
Kilise iç mekanı.

Kaynağı görünmeden kilisenin içine giren ve Tanrı’nın varlığının ötesinde dünyanın varlığını temsil eden bir ışık oluşturmak amacıyla yapının çatısında bulunan pencereler geniş bir çıkıntının arkasına gizlendi.

 Kilise kulesi.
Kilise kulesi.

Ahşap plakalardan yapılmış bir matrise yerleştirilen asimetrik kubbe Tanrı’nın dokunuşunun sembolize edildiği çok büyük bir parmak izini somutlaştırıyor. İnsanların burada Tanrı’nın dokunuşunu deneyimlemeleri amaçlandı.

Kule, kiliseden daha uzakta bulunuyor. Kat planının üçgen formda olması iç mekânın, kilisenin dışından daha farklı göründüğü algısınının oluşmasını sağladı.
Kule, kiliseden daha uzakta bulunuyor. Kat planının üçgen formda olması iç mekânın, kilisenin dışından daha farklı göründüğü algısınının oluşmasını sağladı.

Kule, tarihi kulelerden farklı olarak bir roket gibi sadece cenneti işaret etmiyor. Hem dikey hem de yatay olarak tasarlanan yapı, ilahi güç ile halkın arasındaki ilişkiyi temsil ediyor.

Kule üzerinde haç şeklindeki ‘FOS ZOE’ işaretleri yazılı. Arkeolojik kazılarda da bulunan bu işaret ‘ışık ve hayat’ anlamına geliyor.
Kule üzerinde haç şeklindeki ‘FOS ZOE’ işaretleri yazılı. Arkeolojik kazılarda da bulunan bu işaret ‘ışık ve hayat’ anlamına geliyor.

Kulenin kiliseye bakan cephesinde çanın bulunduğu sarı renkte ve Brno şehir merkezine bakan cephesinde kırmızı renkte kare açıklıklar bulunuyor.

31 metre yüksekliğindeki kule çevresindeki bloklardan yüksek olmamasına rağmen yerel bir hakimiyet sağlıyor.
31 metre yüksekliğindeki kule çevresindeki bloklardan yüksek olmamasına rağmen yerel bir hakimiyet sağlıyor.

Kulenin içerisine yukarıdan bakıldığında kilise kubbesinin şeklini ve renk şemasını hatırlatan çelik, spiral bir merdiven tasarlandı.

Diyagram.
Diyagram.

Çevredeki toplu konutlarda olduğu gibi bu binanın yapısında da beton malzeme kullanıldı. Beton ayırt edici renkli unsurlarla tamamlandı. Çağdaş bir algı oluşturmak için görsel ya da anlamsal yaklaşımdan ziyade sade bir tasarım tercih edildi.

Kilise planı.
Kilise planı.

Kesit.
Kesit.

Kesit.
Kesit.

Kilise çevre dostu olarak tasarlandı. Kilise kullanıcılarının talebi de bu yöndeydi.
Kilise çevre dostu olarak tasarlandı. Kilise kullanıcılarının talebi de bu yöndeydi.

Mimarlar

Atelier Štepán

Alan

2350 m²

Yıl

2020

Fotoğraflar

BoysPlayNice

Üreticiler

Vanceva, Viabizzuno, Glasssolutions, JAP, JÁNOŠÍK OKNA-DVEŘE, Lumideé, Saint-Gobain, TBG Betonmix

Tasarım Ekibi

Marek Jan Štěpán, Vanda Štěpánová, František Brychta, Jan Vodička, Martin Kopecký

Cephe Çizimleri

Petr Kvíčala

Şehir

Brno-sever

Ülke

Çek Cumhuriyeti