Yeraltına açılan kapı: Şerefiye Sarnıcı Giriş Binası

 Şerefiye Sarnıcı Giriş Yapısı.
Şerefiye Sarnıcı Giriş Yapısı.

Şerefiye Sarnıcı üzerine inşa edilen yüksek katlı betonarme bir belediye binası kaldırılıyor ve yerine kullanıcıyı sarnıcın girişine yönlendiren çağdaş bir ek inşa ediliyor. Yeni Giriş Yapısı, Şerefiye Sarnıcı’nı ortaya çıkaracak hafif, çelik konstrüksiyondan, şeffaf ve çağdaş bir yapı olarak Cafer Bozkurt Mimarlık tarafından tasarlanıyor. Bu çağdaş yapı, Mimarlar Odası’nın Proje /Koruma Yaşatma Dalı Ödülü’nü kazanıyor.

Şerefiye Sarnıcı’na eklenen çağdaş giriş yapısı.
Şerefiye Sarnıcı’na eklenen çağdaş giriş yapısı.

İstanbul'un Tarihi Yarımadası'nın Sultanahmet semtindeki Theodosius (Şerefiye) Sarnıcı, II. Theodosius Dönemin’den günümüze ulaşıyor. Geçmişi 5. yüzyılın sonlarına uzanan sarnıç, 1. Derece Tarihi Anıt kabul ediliyor.

 Bizans İmparatoru 2. Theodosius’un emriyle, Bozdoğan Kemeri’nden su depolayabilme amacı ile yapımına başlanan sarnıç, 15 yıllık bir çalışma sonrasında 443 yılında tamamlanıyor.
Bizans İmparatoru 2. Theodosius’un emriyle, Bozdoğan Kemeri’nden su depolayabilme amacı ile yapımına başlanan sarnıç, 15 yıllık bir çalışma sonrasında 443 yılında tamamlanıyor.

Binbirdirek Mahallesi’nde bulunan bir yapı adası boşluğunun altında yer alan Şerefiye Sarnıcı, günümüze oldukça iyi korunarak ulaşıyor. Sarnıcın tuğla kubbeli çatısı, korint başlıklı 32 mermer sütunla destekleniyor.

 Tarihi Yarımada içinde Şerefiye Sarnıcı’nın konumu.
Tarihi Yarımada içinde Şerefiye Sarnıcı’nın konumu.

Yapıya ana ulaşım Tarihi Yarımada’daki en önemli kentsel akslardan biri olan Divan Yolu’ndan sağlanıyor.

Yıkılan yapı ve eski Piyer Loti Caddesi’nin izi.
Yıkılan yapı ve eski Piyer Loti Caddesi’nin izi.

Daha önce üzerinde bulunan bazı binaların IV. No’lu Koruma Kurulu Kararı ile kaldırılmasının ardından, yoğun yapı dokusu arasında, üç tarafı sokaklar ile çevrili küçük bir kent boşluğu, park olarak kullanılmaya başlanıyor.

Şerefiye Sarnıcı giriş yapısı ve 1910 yılında sarnıç üzerine inşa edilmiş Arif Paşa Konağı.
Şerefiye Sarnıcı giriş yapısı ve 1910 yılında sarnıç üzerine inşa edilmiş Arif Paşa Konağı.

Giriş yapısının kuzey kenarında tarihi bir yapı yer alıyor. Güney ve batı kısımlarında, eski Piyer Loti Caddesi aksı üzerinde bulunan ağaçlar güzel bir yeşil doku sağlıyor.

Giriş binasının Piyer Loti Caddesi’nden görünüşü.
Giriş binasının Piyer Loti Caddesi’nden görünüşü.

Cafer Bozkurt Mimarlık tarafından gerçekleştirilen Giriş Yapısı ve Çevre Düzenlemesi projesi, küçük çaplı bir kentsel tasarım projesi olarak ele alınıyor.

Proje görselleştirmesi.
Proje görselleştirmesi.

Tasarlanan yeni yapı, sarnıca girişin hazırlanması ve ziyaretçi ihtiyaçlarının karşılanmasının yanı sıra bütün meydana hizmet veren bir odak noktası olarak ele alınıyor.

Piyer Loti Meydanı’ndan görünüm. Kuzeyde daha yüksek bir kotta bulunan Sarnıç Meydanı, güneyde ise daha alçakta yer alan Piyer Loti Meydanı görünüyor.
Piyer Loti Meydanı’ndan görünüm. Kuzeyde daha yüksek bir kotta bulunan Sarnıç Meydanı, güneyde ise daha alçakta yer alan Piyer Loti Meydanı görünüyor.

Giriş yapısı; kuzeydeki Sarnıç Meydanı ile güneydeki Piyer Loti Meydanı’nın ortasında, sarnıcın bugünkü girişinin üzerine konumlandırılıyor.

 Fonksiyonel olarak giriş yapısı, alt ve üst zemin katları ile hem Sarnıç Meydanı’na hem de Piyer Loti Meydanı’na açılarak çevresindeki kamusal alan ile bütünleşiyor.
Fonksiyonel olarak giriş yapısı, alt ve üst zemin katları ile hem Sarnıç Meydanı’na hem de Piyer Loti Meydanı’na açılarak çevresindeki kamusal alan ile bütünleşiyor.

Sarnıç Meydanı düzenlemesi, projenin en önemli yaklaşımı olan; Sarnıç Yapısı’nın ortaya çıkarılması ve görünür hale getirilmesi ilkeleri esas alınarak gerçekleştiriliyor.

 Yeraltı sarnıcının ortaya çıkarılması, restore edilmesi ve algısının iyileştirilmesi projenin ana ilkelerini oluşturuyor.
Yeraltı sarnıcının ortaya çıkarılması, restore edilmesi ve algısının iyileştirilmesi projenin ana ilkelerini oluşturuyor.

Projede, Şerefiye Sarnıcı’na girişi sağlayan bir ön yapı oluşturmak kadar, mevcut kent boşluğunun yakın çevresine hizmet veren çağdaş bir kent meydanına ve etrafındaki tarihi mirasın izlerini yansıtan bir kamusal alana dönüştürülmesi de temel alınıyor.

Şerefiye Sarnıcı’nın hem mimari grafiği ve geometrik yapısı hem de malzeme, renk ve doku özellikleri yüzeye yansıtılıyor.
Şerefiye Sarnıcı’nın hem mimari grafiği ve geometrik yapısı hem de malzeme, renk ve doku özellikleri yüzeye yansıtılıyor.

Piyer Loti Meydanı’nda sarnıca ait geometrik düzen devam ettirilerek, Giriş Yapısı’nın önünde bir giriş mekânı oluşturuluyor. Ayrıca mevcut ağaçların oluşturduğu mekânsallık kullanılarak eski Piyer Loti Caddesi aksı ortaya çıkarılıyor.

 Meydan bir yansıtma havuzu ile Giriş Yapısı’ndan ayrılıyor.
Meydan bir yansıtma havuzu ile Giriş Yapısı’ndan ayrılıyor.

Sarnıca giriş, tarihi yapının bir su haznesi olmasına atfen, bu su elemanı üzerinden gerçekleşiyor. Böylece yoğun kamusal alandan alttaki karanlık ve sessiz tarihi alana ince bir geçiş sağlanıyor.
Sarnıca giriş, tarihi yapının bir su haznesi olmasına atfen, bu su elemanı üzerinden gerçekleşiyor. Böylece yoğun kamusal alandan alttaki karanlık ve sessiz tarihi alana ince bir geçiş sağlanıyor.

Yeni Giriş Yapısı, Şerefiye Sarnıcı’nı ortaya çıkaracak hafif, çelik konstrüksiyondan, şeffaf ve çağdaş bir yapı olarak tasarlanıyor. İçeriden ve dışarıdan bakıldığında tarihi yapıya en az müdahale eden, hafif ve modern bir yapı sistemi oluşturmak için çelik strüktür, ahşap döşeme, metal çatı ve cam dış kabuk elemanları tercih ediliyor.

Yapının boyutları, meydan ve çevre yapılar ile oranlı bir kitle oluşturacak şekilde belirleniyor.
Yapının boyutları, meydan ve çevre yapılar ile oranlı bir kitle oluşturacak şekilde belirleniyor.

Güneş kontrol elemanlarından oluşan ikinci cephe sistemi, sürülerek açılan cephe elemanları ve çatıda bulunan havalandırma panjurları bina içindeki doğal hava sirkülasyonunu ve ısısal konforu sağlıyor.

 İkinci cephe, güneş kontrol elemanları olarak yatay cam panjurlardan oluşuyor.
İkinci cephe, güneş kontrol elemanları olarak yatay cam panjurlardan oluşuyor.

Tüm tesisat mekânları ve makineleri peyzaj düzenlemesinde hissedilmeyecek şekilde planlanıyor. Islak hacimler, servis alanları ve mutfak, cam kutu içinde tasarlanan ikinci bir servis kutusu ile çözülüyor.

Çelik yapı, ahşap zeminler, metal çatı ve camlı cephe, tarihi yapıyı yeraltına almayacak şekilde seçiliyor.
Çelik yapı, ahşap zeminler, metal çatı ve camlı cephe, tarihi yapıyı yeraltına almayacak şekilde seçiliyor.

Biri orijinal sarnıç yapısının eski taş köşe sütununun hemen üzerinde yer alan dört ana çelik sütun yeni yapıyı destekliyor.

Bu özel çelik kolonun yük taşıma ağırlığı, yüksek riskli bir deprem bölgesine uygun olarak ve kısmi konsol çalışacak şekilde tasarlanıyor.
Bu özel çelik kolonun yük taşıma ağırlığı, yüksek riskli bir deprem bölgesine uygun olarak ve kısmi konsol çalışacak şekilde tasarlanıyor.

İstanbul’un en önemli tarihi merkezinde yer alan bu eserin kente ve yakın çevresine kazandırılması için tasarlanan Şerefiye Sarnıcı Giriş Yapısı ve Çevre Düzenleme Projesi, insanların bu alanda rahatça vakit geçirmesini ve keyifle tarihsel çevreyi tecrübe etmelerini hedefliyor.

 Şerefiye Sarnıcı rölöve çizimleri.
Şerefiye Sarnıcı rölöve çizimleri.

Proje 2016’da Türkiye Mimarlar Odası15. Ulusal Mimarlık Sergisi ve Ödülleri’nde Koruma Yaşatma Dalı Ödülü’ne layık görülüyor.

Proje alanı ve çalışma maketi.
Proje alanı ve çalışma maketi.

Vaziyet planı.
Vaziyet planı.

 Kentsel tasarım ilkeleri.
Kentsel tasarım ilkeleri.

Kat planları.
Kat planları.

Alt katta; mekâna girişin hazırlanması, ziyaretçi hareketlerinin yönlendirilmesi, bilet satış, danışma, hediyelik eşya-broşür-kitap satışı ve kafeterya işlevleri bulunuyor. Üst katta ise tuvaletler ve bir depo alanının yanı sıra sergi, film gösterimi, toplantı amaçlı kültür faaliyetleri için kullanılabilecek çok amaçlı bir mekân yer alıyor.

Kat planları.
Kat planları.

Proje maketi.
Proje maketi.

Kesit.
Kesit.

Bu proje, aşağıda yatan miras katmanlarının farkındalığını ve görünürlüğünü artırarak kültürel ve zamansal sınırları genişletiyor.

Cephe sistemi detayı.
Cephe sistemi detayı.
Proje

Şerefiye (Theodosius) Sarnıcı Giriş Yapısı

Yer

Fatih, İstanbul

Mimari tasarım

Cafer Bozkurt Mimarlık, Hasan Yirmibeşoğlu, Defne Bozkurt

Tasarım ekibi

Sibel ÖZKARS, Vedat KAYA

İşveren

İBB Tarihi Çevre Müdürlüğü

Ana yüklenici

SAPA-DEMARS Ortaklığı

Statik projesi

Çakıt Mühendislik, Ali Rıza Çakıt

Mekanik projesi

Özbaş Mühendislik, Coşkun Özbaş

Elektrik projesi

3A Mühendislik, Erdoğan Kırıcı

Peyzaj tasarımı

Projem Peyzaj Mimarlığı, H. Emrah Özarslan

Şantiye yöneticisi

Erkan Kambek

Proje başlangıç yılı

2013

Proje bitiş yılı

2015

İnşaat başlangıç yılı

2016

İnşaat bitiş yılı

2018

Arsa alanı

2,000 m²

Toplam inşaat alanı

300 m²