Faturanın yüzde 30’unu devlet ödeyecek: Bakanlık yeni destek programı detaylarını açıkladı

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, enerji verimliliğini artıran işletmelere yönelik yeni bir destek programını hayata geçiriyor. Enerji ve Karbon Azaltımı (EKA) Destek Programı kapsamında enerji giderleri, karbon emisyonu ve enerji verimliliği kriterlerini karşılayan işletmelere yüzde 30'a varan hibe desteği sağlanacak. Destekten kimlerin yararlanabileceği ve destek tutarıyla ilgili ayrıntılar haberin sonunda yer alıyor.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, enerji tüketimini azaltan ve karbon emisyonunu düşüren işletmeleri teşvik etmek amacıyla Enerji ve Karbon Azaltımı (EKA) Destek Programı'nı devreye alıyor.

Yeni programla sanayi tesisleri, ticari binalar ve hizmet sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin enerji verimliliğini artırmaları hedefleniyor.

Enerji faturasının yüzde 30'u hibe olarak ödenecek
Program kapsamında belirlenen performans kriterlerini yerine getiren işletmelere, başvurunun yapıldığı yıldaki enerji giderlerinin yüzde 30'u nakdi hibe olarak ödenecek.

Bakanlık, bu destekle işletmelerin enerji maliyetlerini azaltmayı, üretim maliyetlerini düşürmeyi ve düşük karbonlu ekonomiye geçişi hızlandırmayı amaçlıyor.

Destekten hangi işletmeler yararlanabilecek?
EKA Destek Programı kapsamında;
Sanayi tesisleri,
Ticari binalar,
Hizmet sektöründe faaliyet gösteren işletmeler başvuru yapabilecek.
2026 yılında Türkiye'nin COP31 ev sahipliği süreci nedeniyle karbon emisyonunu en fazla azaltan işletmeler öncelikli olarak değerlendirilecek.
Başvurular nasıl yapılacak?
İşletmeler başvurularını e-Devlet entegrasyonuyla çalışan Enerji Verimliliği Destek Yönetim Sistemi (EVDES) üzerinden elektronik ortamda gerçekleştirebilecek. Teknik değerlendirme ve doğrulama süreçlerinin ardından performans kriterlerini sağlayan işletmeler, bütçe imkânları doğrultusunda destek almaya hak kazanacak.
Destek üst limiti 18 milyon lirayı aşıyor
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından açıklanan programa göre 2026 yılı için EKA Destek Programı üst limiti 18 milyon 61 bin 775 TL olarak belirlendi. Destek tutarı ise her yıl yeniden değerleme oranına göre güncellenecek.
Yatırım yapan işletmelere ikinci destek de sürecek
Bakanlık, halen yürürlükte bulunan Verimlilik Artırıcı Proje (VAP) Destek Programı kapsamında da enerji verimliliği yatırımlarına destek vermeye devam ediyor. Bu program kapsamında yatırım harcamalarının yüzde 30'una kadar, 27 milyon 92 bin 663 TL'ye varan hibe desteği sağlanıyor.
Kimler yüzde 30 enerji faturası desteği alabilecek?
Kamuoyunda merak edilen "Devlet enerji faturasının yüzde 30'unu ödeyecek mi?" sorusunun yanıtı da netleşti. Yeni uygulama konut abonelerini değil, belirlenen performans kriterlerini karşılayan sanayi tesisleri, ticari işletmeler ve hizmet sektöründe faaliyet gösteren işletmeleri kapsıyor. Program kapsamında karbon emisyonunu en fazla azaltan sanayi sektöründen ilk 10, ticari bina ve hizmet sektöründen ise ilk 10 işletme olmak üzere toplam 20 işletmeye, enerji giderlerinin yüzde 30'u oranında nakdi hibe desteği sağlanacak.

Sitemizde paylaştığınız yorumlar, diğer kullanıcılar için değerli bir kaynaktır. Lütfen farklı görüşlere ve diğer kullanıcılara saygılı olun. Kaba, saldırgan, aşağılayıcı veya ayrımcı ifadeler kullanmaktan kaçının.