İZBAN'da yeni dönem başlıyor: Tarih verildi

İZBAN'da 1 Temmuz 2026 itibarıyla önemli bir değişiklik hayata geçiriliyor. İzmir toplu ulaşımında milyonlarca yolcuyu ilgilendiren uygulamayla birlikte pandemi döneminde kaldırılan sistem yeniden devreye alınacak. İZBAN seferlerini kullanan vatandaşlar, yeni uygulamanın nasıl işleyeceğini ve yolculukları nasıl etkileyeceğini araştırmaya başladı.
İzmir Banliyö Sistemi (İZBAN), pandemi döneminde bulaş riskini azaltmak amacıyla hayata geçirilen otomatik kapı uygulamasında değişikliğe gidiyor. Koronavirüs sürecinde tüm kapıların her durakta otomatik açılması tercih edilirken, normalleşmeyle birlikte eski sisteme dönüş kararı alındı.

İZBAN yönetimi tarafından yapılan düzenleme kapsamında 1 Temmuz 2026 tarihinden itibaren trenlerde kapılar artık otomatik olarak açılmayacak.

İZBAN'da butonlu kapı sistemi geri dönüyor
İzmir ulaşım gündeminde dikkat çeken uygulamayla birlikte yolcular, inmek veya binmek istedikleri kapıları kendileri açacak. Böylece pandemi öncesinde kullanılan "butonlu kapı sistemi" yeniden aktif hale gelecek.
Avrupa'daki birçok raylı sistemde uzun yıllardır kullanılan uygulamanın, hem yolcu konforuna hem de enerji verimliliğine katkı sağlaması hedefleniyor.
Yaz sıcaklarında serin hava içeride kalacak
Yetkililer, mevcut sistemde yolcu olmasa bile tüm kapıların açılması nedeniyle vagon içerisindeki soğuk havanın dışarı çıktığını belirtiyor. Özellikle yaz aylarında İzmir'de etkisini artıran sıcak hava dalgaları nedeniyle klimaların daha fazla çalışmak zorunda kaldığı ifade ediliyor.
Yeni uygulamayla birlikte yalnızca kullanılan kapılar açılacağı için vagon içindeki serin hava korunacak. Böylece hem yolculuk konforu artacak hem de klima kaynaklı enerji tüketimi azaltılacak.
Enerji tasarrufu ve karbon salınımında düşüş hedefleniyor
İZBAN'ın yeniden hayata geçireceği dokunmatik kapı sistemiyle enerji tasarrufu sağlanması da amaçlanıyor. Kullanılmayan kapıların kapalı kalması sayesinde klimaların daha az çalışacağı, bunun da elektrik tüketimini azaltacağı belirtiliyor.
Uzmanlar, toplu ulaşım sistemlerinde yapılan bu tür uygulamaların karbon salınımının azaltılmasına da katkı sunduğunu vurguluyor.
Yolcular kapıları nasıl açacak?
İZBAN butonlu kapı sistemi oldukça basit bir şekilde çalışacak. Tren istasyona yaklaşırken kapıların üzerindeki kırmızı ışık yanacak ve kapının açılmaya hazır olmadığını gösterecek.
Tren tamamen durduğunda ve güvenli iniş-biniş koşulları oluştuğunda ise yeşil ışık yanacak. Yolcular bu aşamada kapı üzerindeki butona dokunarak kapıyı açabilecek.
1 Temmuz'da başlıyor
İzmir'de toplu ulaşımı kullanan yüz binlerce kişinin merak ettiği uygulama 1 Temmuz 2026 tarihinde resmen başlayacak. İZBAN trenlerinde kapılar artık her durakta otomatik açılmayacak. Yolcular, pandemi öncesinde olduğu gibi kapıları buton yardımıyla kendileri açacak. Yeni sistem öncesinde istasyonlarda ve trenlerde bilgilendirme anonsları yapılacağı da açıklandı.

Sitemizde paylaştığınız yorumlar, diğer kullanıcılar için değerli bir kaynaktır. Lütfen farklı görüşlere ve diğer kullanıcılara saygılı olun. Kaba, saldırgan, aşağılayıcı veya ayrımcı ifadeler kullanmaktan kaçının.